کد خبر: ۹۳۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
در راستای حفظ و صیانت از سرمایه های ماهیان سردآبی کشور، در سال گذشته از 117 مرکز تکثیر و 2 هزار و 776 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی، اقدام به 9 هزار و 345 مورد بازدید شده است / با نظارت های پیوسته در این مراکز، ماهیان تولیدی در مزارع کشور از نظر بهداشتی سالم هستند...
mahi91

حکیم مهر - ایران سومین تولیدکننده قزل آلا در جهان است و با اجرای سالانه طرح ملی مراقبت فعال و غیرفعال علیه بیماری های آبزیان سلامت ماهیان عرضه شده تأمین می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: طرح ملی مراقبت فعال و غیرفعال هر سال علیه بیماری های ویروسی و خطرناک آبزیان در مراکز تکثیر و ‌مزارع پرورش ماهیان اجرا می شود. 

دکتر سید محسن دستور افزود: در راستای ارتقای امنیت غذایی کشور و تولید پایدار، هر سال طرح ملی مراقبت فعال و غیر فعال علیه 15 بیماری خطرناک و مهم ویروسی در آبزیان از جمله 3 بیماری ویروسی خطرناکIPN, IHN  و VHS در ماهیان قزل آلا و نیز بیماریهای مشترک قزل آلا نظیر استرپتوکوکوزیس و یرسینیوز اجرا می شود.
وی اظهار کرد: ایران با تولید بیش از 90 هزار تن قزل آلا در سال، پس از ترکیه در مقام دوم منطقه و پس از نروژ و ترکیه در مقام سوم جهان قرار دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور، افزود: در راستای حفظ و صیانت از سرمایه های ماهیان سردآبی کشور، در سال گذشته از 117 مرکز تکثیر و 2 هزار و 776 مزرعه پرورش ماهیان سردآبی، اقدام به 9 هزار و 345 مورد بازدید شده است.
به گفته وی، همچنین شش هزار و 258 نمونه آب از این مزارع اخذ و 22 هزار و 631 مورد آزمایش آب ( فیزیکوشیمیایی و میکروبی) انجام شد.
دکتر دستور اظهار کرد: در سال گذشته 34 هزار و 642 مورد نمونه برداری بافتی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش آبزیان انجام شد و بر روی این نمونه ها تعداد 77 هزار و 810 مورد آزمایشات مختلف ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی اجرا گردید.
وی در خصوص اقدامات سازمان دامپزشکی کشور در زمان مواجه با بیماری های مختلف در مراکز تکثیر و پرورش آبزیان،‌ گفت: در صورت گزارش هر گونه بیماری در این مراکز، بسته به نوع بیماری و ماهیت آن اقدامات ریشه کنی، درمان، واکسیناسیون انجام می شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور اطمینان داد: با نظارت های پیوسته در این مراکز، ماهیان تولیدی در مزارع کشور از نظر بهداشتی سالم هستند.
وی در خصوص نظارت بر تولید فرآورده های شیلاتی افزود: سازمان دامپزشکی کشور هر سال طرح ملی پایش باقیمانده ها همچون آنتی بیوتیک های مجاز و غیرمجاز، فلزات سنگین، رنگ ها در قزل آلا و میگو را اجرا می کند و بررسی ها در این مراکز حاکی از سلامت این محصولات است.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن اعلام ممنوع بودن کاربرد مالاشیت گرین که جزو مواد خطرناک و سرطانزا می باشد،‌ اظهار داشت:‌ در سال جاری تاکنون بیش از دو تن انواع ضد عفونی کننده های مجاز و نیز دو تن محرک ایمنی توزیع شده است.
گفتنی است به تازگی مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی مدعی شده بود 80 درصد ماهیان عرضه شده به بازار مصرف فاسد و غیربهداشتی هستند!

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
0
0
با عرض تشكر از اقدامات انجام شده سازمان محترم دامپزشكي در بهداشت آبزيان، لازم است چند نكته را بيان نمايم.
1- بهتر است از مشترك بودن بيماريهايي همچون استرپتوكوكوزيس و يرسينيوزيس كه اطلاعات علمي مستندي وجود ندارد صحبت نشود به خصوص كه در اينجا از يرسينيوسيز به عنوان بيماري مشترك صحبت شده است كه اينجانب اولين بار است در صفحه نمايش رايانه ام مي بينم.
2- بهتر است براي مزارع پرورش آبزيان دكتر دامپزشك مسئول (با طي نمودن دوره هاي آموزشي و باز آموزي) تعيين شود. آزمايشهاي لازم، تهيه گواهي بهداشتي موقع خريد و فروش بچه ماهي و عرضه ماهي به بازار نيز توسط دكتر دامپزشك مسئول انجام مي شود (چيزي شبيه به پزشك خانواده كه به تازگي در پزشكي داير شده است).
3- ارائه آمار چند هزار آزمايش پاسخ به آبزي پروران نيست. آنها مي گويند مزارع تكثير بدون بيماري را شناسايي و معرفي كنيد تا از آنجا بچه ماهي بخريم. كه اينكار هم با تعيين دكتر دامپزشك مسئول عملي خواهد شد. همچنين آنها مي گويند روش عرضه ماهي به بازار را اصلاح كنيم (مثل عرضه مرغ بسته بندي شده)

4- مگر قرار بر اين نيست كه سازمانها حاكميت كنند و كار را به بخش خصوصي بدهند؟
نظر شما
ادامه