کد خبر: ۱۱۴۳۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی جنوب کرمان، کرمانشاه و خوزستان

 

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان خبر داد :
بررسی وضعیت مراتع و دام‌ها در منطقه جازموریان همزمان با آغاز ساماندهی دام در جنوب کرمان


مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: برای بررسی وضعیت مراتع و دام‌ها و همزمان با آغاز ساماندهی دام، منطقه جازموریان با حضور مسئولین مورد بازدید قرار می‌گیرد. 
به گزارش روابط عمومی دامپزشکی جنوب کرمان، دکترابراهیم توکلی اظهار داشت: برای بررسی وضعیت مراتع و دام‌ها و همزمان با آغاز ساماندهی دام، اعضای کارگروه ساماندهی دام جنوب کرمان و مسئولان از منطقه جازموریان بازدید می‌کنند.
وی با بیان اهمیت ساماندهی دام جنوب کرمان بیان داشت: برای جلوگیری از افزایش دام قاچاق ساماندهی دام در جنوب کرمان ضروری است.
توکلی با اشاره به جلسات برگزار شده این کارگروه و قراردادن منطقه جازموریان در اولویت بیان کرد: از کارگروه ساماندهی دام برای بازدید از این منطقه دعوت به عمل آمده است.
وی با بیان اینکه طرح پلاک‌کوبی دام‌ها در جنوب کرمان در دست اجرا است، تصریح کرد: چهار شرکت بخش خصوصی طرح پلاک‌کوبی دام‌ها را انجام می‌دهند.
توکلی همکاری دستگاه‌های اجرایی و دامداران را برای انجام هرچه بهتر این طرح ضروری خواند و خاطرنشان کرد: معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با همکاری اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان این طرح را اجرا می‌کنند.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: مدیرکل منابع طبیعی، امور عشایری، دامپزشکی و معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی به همراه فرمانداران شهرستان‌های رودبار و قلعه‌گنج و تعدادی از خبرنگاران از منطقه جازموریان بازدید می‌کنند.

-----------------------------

 

سرپرست روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه:
دامپزشکی به‌عنوان حوزه‌ای بهداشتی و اثرگذار معرفی شود


سرپرست روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: دامپزشکی به‌عنوان حوزه‌ای بهداشتی و اثرگذار به مردم معرفی شود.
محسن واعظی در دومین جلسه کلاس واحد کاربینی با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری دامپزشکی در ایران اظهار داشت: امروزه با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و استفاده از انواع رسانه‌های مکتوب‌، دیداری و شنیداری عموم مردم در جریان فعالیت‌های سازمان‌ها و ادارات مختلف قرار می‌گیرند و در همین رابطه نیز این اداره‌کل با استفاده از امکانات موجود در تلاش هستند که تا آنجا که ممکن است نقش و وظایف این حوزه بهداشتی و اثرگذار را به مردم معرفی کنند‌.

واعظی در خصوص نقش و جایگاه دامپزشکی افزود‌: در گذشته تصور بسیاری از مردم از وظایف دامپزشکی شاید محدود به واکسیناسیون دام بود، ولی امروزه با اطلاع‌رسانی‌های خوبی که در این حوزه صورت گرفته  اکثر مردم به نقش و جایگاه این سازمان بهداشتی‌، نظارتی پی‌برده‌اند.

وی ادامه داد‌: وظیفه مهم دیگر، نقش بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور است که از حدود بیش از هزار و 709 بیماری که تاکنون شناخته شده، چیزی در حدود 832 مورد این بیماری‌ها قابلیت انتقال به انسان را دارد که این مسئله بیانگر این است که تقریباً 50 درصد این بیماری‌ها از دام و فرآورده‌های دامی به انسان منتقل می‌شود که این بحث و مقابله با بیماری‌ها، مربوط به حوزه‌کاری سازمان دامپزشکی کشور است که اگر حمایت‌های بیشتری از این سازمان به‌عمل آید نه تنها در حوزه دامپزشکی بلکه تاثیر بسزای آن در حوزه‌های انسانی نیز قابل مشاهده خواهد بود.

سرپرست روابط عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه به نقش فرهنگ در تمام زمینه‌ها از جمله تاثیر آن در بهداشت و مصرف مواد‌غذایی اشاره کرد و گفت‌: استان کرمانشاه دارای شرایط اقلیمی، آب و هوایی بسیار متنوعی است و از بافت جمعیتی گوناگون شامل مذاهب مختلف‌، قومیت‌های متفاوت‌، گویش‌های ناهمگون و ... تشکیل شده‌، که این مساله نیز به نوبه خود کار دامپزشکی را برای خدمات‌رسانی بهداشتی در مناطق مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای هر یک برنامه منسجم و حساب شده‌ای را می‌طلبد‌.

 

--------------------------------------

 

تشدید نظارت های دامپزشکی بر مراکز جمع آوری شیر خام


اداره کل دامپزشکی نظارت بر مراکز جمع آوری شیر خام را تشدید نمود.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خوزستان ضمن اعلام خبر فوق اظهار داشت : در راستای افزایش امنیت غذایی ،طرح استقرار مسئول فنی در مراکز شیر در سطح استان در حال اجرا می باشد.

دکتر دلیلی گفت : در این راستا 17 مرکز جمع آوری شیر خام در سطح استان موظف به بکارگیری مسئول فنی شدند که کار کنترل کیفی و نظارت بر بهداشت شیر خام را بر عهده دارند.

وی کنترل و نظارت بر بهداشت ورود و خروج خودروهای حمل کننده ی شیر خام اعم از تانکرهای بزرگ حمل یا وانت های حمل ظروف شیر و نظارت بهداشتی بر نحوه شستشو و ضدعفونی مکان ها و مخازن نگهداری شیر را از وظایف مسئولین فنی بهداشتی در مراکز جمع آوری شیر اعلام نمود .

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی افزود: همچنین انجام آزمایشات لازم بر روی شیر خام دریافتی جهت کنترل بهداشتی آنها و صدور گواهی بهداشتی حمل از دیگر وظایف مسئولین فنی بهداشتی در مراکز جمع آوری شیر می باشد.

 

نظر شما
ادامه