کد خبر: ۱۱۸۹۲

حکیم مهر - استفاده از دانه کتان در غذای گاوها می‌تواند باعث تولید شیرهای مغذی‌تر شود.

محققان دانشگاه ایالتی اورگان با بررسی رژیم غذایی گاوها و قراردادن گروهی از آنها تحت یک رژیم غذایی شامل استفاده از 2.7 کیلوگرم بذرکتان به صورت روزانه دریافتند دانه کتان، مقادیر امگا 3 موجود در شیر این گاوها را بدون ایجاد تأثیرات منفی بر میزان تولید شیر و بافت شیر به حداکثر می‌رساند.

محققان با اشاره به نتایج این بررسی اظهار کردند: این مقدار بذر کتان ضمن این که میزان اسیدهای چرب موجود در شیر آنها را تا 18 درصد کاهش می‌دهد، میزان اسیدهای چرب زنجیره‌ای غیراشباع آنها را تا 82 درصد افزایش داده و نیز سطوح امگا 3 موجود در شیر آنها را تا 70 درصد ارتقا می‌دهد.

نتایج حاصل از این بررسی نشان می‌افزاید: غذاهای سنتی و اصلی شامل ذرت، حبوبات و علوفه دارای مقادیر کمی از امگا 3 و دیگر چربی‌های اشباع نشده هستند که در این میان بهبود علائم مشابهی در کره، پنیر و سایر محصولات لبنی به وسیله بذر کتان مشاهده شد.

به گفته محققان، اگرچه تغذیه گاوها با بذر کتان گران‌تر از تغذیه آنها به طور سنتی است، اما امید است با گسترش روزافزون آنها به دلیل تأثیری که بر سلامتی افراد دارند تولید آن‌ها به یک خوراک مقرون به صرفه برای گاوها تبدیل شود و باعث ایجاد محصولات غنی شده و مغذی برای مصرف‌کنندگان شود.

 

نظر شما
ادامه