کد خبر: ۲۱۵۲۶

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از واکسیناسیون 20 هزار قلاده سگ صاحبدار در شهرستان های باخرز، تربت جام، مشهد، فریمان، بجستان، سرخس و کلات علیه بیماری هاری خبر داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی این اداره کل با اعلام خبر فوق اظهار داشت: عملیات یادشده تا اواسط خرداد ماه به طول خواهد انجامید و طی آن سگ های صاحبدار شهرستان های فوق علیه بیماری خطرناک و مشترک هاری ایمن می شوند تا بر این اسا، ایمن سازی جامعه انسانی نیز صورت گیرد.

دکتر محسن عابدزاده اعلام داشت: با توجه به اهمیت بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در بهداشت عمومی و لزوم کنترل و پیشگیری از این بیماریها اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بر اساس وظایف قانونی خود و بر اساس برنامه های مدون عملیات فنی مربوطه را که بر حسب مورد واکسیناسیون یا تست و کشتار و یا انجام توامان این عملیات است را به مرحله اجرا درمی آورد.

وی گفت: هاری از جمله مهمترین این بیماری ها می باشد که در صورت ابتلا انسان یا حیوان مرگ حتمی را به دنبال دارد و گوشتخواران اهلی و وحشی نظیر سگ ، روباه و شغال مخزن این بیماری هستند که می توانند به انسان نیز منتقل نمایند.

عابدزاده خاطرنشان ساخت: در این راستا هر ساله در طول سال، سگ های صاحبدار تحت پوشش عملیات واکسیناسیون علیه بیماری هاری قرار می گیرند لیکن با توجه به اینکه در چند ماه اخیر تعداد مواردی هاری که منشا حیات وحش داشته افزایش یافته و ممکن است خطر جدی را بدنبال داشته باشد این اداره کل با تامین واکسن و سایر ملزومات مورد نیاز برنامه ضربتی واکسیناسیون هاری را با استفاده از توان بخش دولتی وخصوصی در سر لوحه عملیات فنی خود قرار داده است

وی گفت: طرح یادشده به صورت ضربتی بوده و روند جاری واکسیناسیون هاری در کلیه شهرستان ها در حال انجام است.

 

 

نظر شما
ادامه