کد خبر: ۴۱۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: امیدواریم امسال با اقدامات صورت گرفته تمام دستگاه‌های ذی‌نفع در صنعت طیور دست به دست هم دهند تا اپیدمی آنفلوآنزا در کشور دوباره تکرار نشود ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه اخیراً گزارش سویه جدیدی آلوده به بیماری در منطقه گردشگری در گیلان داده شد که آن را در نطفه خفه کردیم، گفت: بیش از 3 هزار و 300 پرنده آبزی مهاجر تلف شده بودند که با ارائه گزارش‌ها و اقدام به موقع همکاران ما و محیط زیست، نوع ویروس مشترک بین انسان و پرندگان و از نوع خطرناک بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با اقدام مطلوبی که توسط ستاد مبارزه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام شده، تحت کنترل است، اظهار کرد: پیش آمده که بیش از 10 روز یا دو هفته گزارشی از کانون آلوده به این بیماری را نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اخیراً گزارش سویه جدیدی آلوده به بیماری در منطقه گردشگری در گیلان داده شد که آن را در نطفه خفه کردیم، اضافه کرد: بیش از 3 هزار و 300 پرنده آبزی مهاجر تلف شده بودند که با ارائه گزارش‌ها و اقدام به موقع همکاران ما و محیط زیست، نوع ویروس مشترک بین انسان و پرندگان و از نوع خطرناک بود.

رئیس سازمان دامپزشکی با تأکید به اینکه با اقدامات به موقع این ویروس در نطفه خفه شد و امکان شیوع به سایر مناطق گرفته شد، مطرح کرد: از این نوع ویروس موردی، گزارش‌هایی وجود دارد که امیدوارم با اقداماتی تا اواخر فروردین گزارشی ارائه نشود.

رفیعی‌پور با بیان اینکه تنها سازمان دامپزشکی بیش از 75 میلیارد تومان در حوزه معدوم‌سازی هزاران تن خوراک طیور آلوده، هزاران تن تخم‌مرغ آلوده و وسایل مصرفی مرغداری‌ها غرامت پرداخت کرده است، توضیح داد: بیش از یک‌هزار میلیارد تومان نیز از حوزه صندوق بیمه کشاورزی به مرغداران پرداخت شده است.

وی با تأکید به اینکه این اقدام باید انجام می‌شد تا مرغداران خسارت‌دیده به چرخه تولید برگردند در ادامه با اشاره به نظارت‌های نوروزی بیان کرد: از 25 اسفندماه سال 96 تا 15 فروردین امسال طرح تشدید نظارت بهداشتی را در حوزه قرنطینه و بهداشت عمومی جامعه در برنامه داریم.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه بیش از یک‌هزار اکیپ نظارتی استان فعال هستند، افزود: در حوزه بازرسی شهرستانی نیز بیش از 2 هزار اکیپ فعال هستند.

رفیعی‌پور با بیان اینکه این اکیپ‌ها طی این 20 روز بیش از 2 میلیون نظارت را انجام می‌دهند، تشریح کرد: طبق آمار گذشته در این مدت بیش از یک‌میلیون کیلوگرم مواد در حوزه فرآورده‌های خام دامی از چرخه خارج می‌شود.

وی با اهمیت به داشتن لیبل و شناسنامه مواد خام دامی، یادآور شد: همکاران ما به صورت منظم در حال گشت‌زنی هستند و هر موردی که خارج از چرخه مصرف، تغییر رنگ، دارای آلودگی و ... باشد را بلافاصله جمع‌آوری می‌کنند.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: احتمالاً امسال نیز بیش از یک میلیون کیلوگرم موارد ضبطی فراورده‌های دامی غیرقابل مصرف را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای حفظ سلامت مردم اقداماتی از سوی سازمان حاکمیت و سازمان دامپزشکی انجام می‌شود و قسمتی نیز به مردم برمی‌گردد، متذکر شد: قطعاً تمام تلاش ما این است یک مورد از کشتار غیرمجاز دام انجام نشود، چراکه باعث انتقال بیماری طیور به انسان خواهد شد و هم می‌تواند باعث انتقال آلودگی ثانویه محیطی شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با تأکید به اینکه مردم با گزارش هر نوع مورد مشکوک نظیر بدون لیبل بودن مواد دامی و ... می‌توانند از انتشار بیماری مشترک بین انسان و دام جلوگیری کنند، افزود: ما امسال تلاش خواهیم کرد در حوزه کشتار غیرمجاز یک ساماندهی جدی در کشتارگاه های دامی کشور انجام شود.

وی با بیان اینکه تمام کشتارگاه‌های طیور کشور، صنعتی هستند، تأکید کرد: بیش از 50 درصد کشتارگاه دامی هنوز حالت سنتی دارند که باید بهسازی شوند و یا از چرخه تولید خارج و کشتارگاه‌های صنعتی جایگزین شود تا غذای سالم مردم تأمین شود.

رفیعی‌پور در پایان افزود: امیدواریم امسال با اقدامات صورت گرفته تمام دستگاه‌های ذی‌نفع در صنعت طیور دست به دست هم دهند تا با رعایت ضوابط بهداشتی اپیدمی آنفلوآنزا در کشور دوباره تکرار نشود، چراکه به هزاران طیور، اشتغال و سلامتی مردم آسیب خواهند رساند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
0
0
آقای دکتر رفیعی پور عزیز چگونه است که جنابعالی از تغییر مدیریت سنتی در دامپزشکی میگوید و از بکار گیری نیروی متخصص جوان آنگاه در یکی از دفاتر مهم حوزه بهداشتی سازمان فردی بدون توان فنی لازم را بعد از 35 سال خدمت مجددا در سال جدید ابقا مینماید.آیا این موضوع خنده دار نیست؟
نظر شما
ادامه