کد خبر: ۴۳۶۴۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

همیشه حیوانات اهلی و خانگی زندگی مسالمت آمیزی کنار انسان‌ها ندارند و البته ممکن است غیر از صاحبانشان گاه برای همسایه‌ها و افراد غریبه مشکلاتی هم به وجود آورند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایران، چند سالی است که در کشور ما برخی افراد تمایل زیادی به نگهداری از سگ و گربه داخل خانه دارند. با توجه به اینکه خانه‌های امروزی اغلب آپارتمان‌هایی با متراژ کم و دیوارهایی نازک هستند که به اصطلاح صدای عطسه همسایه را هم می‌توان شنید، بی‌تردید این موضوع می‌تواند عامل بروز مشکلات بسیاری برای همسایه‌ها شود. هرچند که در پاسخ اعتراض به این افراد هم جمله‌ای آشنا خواهیم شنید؛ «چهار دیواری اختیاری!»

اینجاست که صدای همسایه‌ها درمی‌آید و اگر نتوانند مشکل را با گفت‌و‌گو حل و فصل کنند کار به شکایت و رسیدگی در مراجع قضایی می‌کشد.

یک پرونده واقعی

چند روز قبل خانم میانسالی با گروه حوادث روزنامه ایران تماس گرفت و در حالی که از شدت ناراحتی صدایش می‌لرزید گفت: من و خانواده‌ام در یک ساختمان سه طبقه زندگی می‌کنیم، همسایه طبقه بالایی چند تا سگ در خانه نگهداری می‌کند. غیر از سرو صدای آزار دهنده‌ای که دارند و آرامش را از ما گرفته است یکی از سگ‌ها را نیز در راهرو نگهداری می‌کند.

وی ادامه داد: من بیماری کلیوی دارم محیطی که در آن زندگی می‌کنم باید از نظر بهداشتی کاملاً تمیز باشد اما متأسفانه وجود این سگ‌ها ساختمان را آلوده کرده است نه تنها بوی بدی در ساختمان می‌پیچد بلکه نظافت را هم رعایت نمی‌کنند.

وی که از مزاحمت‌های گوناگون سگ‌ها سخن می‌گفت، افزود: چند روز قبل هنگام عبور از راه پله سگ به من حمله کرد و دستم را گاز گرفت؛ داشتم از ترس سکته می‌کردم. آن روز آنقدر ترسیده بودم که به فکرم نرسید به پزشکی قانونی بروم و شکایت کنم فقط به صاحبش تذکر دادم اما توجهی نکردند. متأسفانه چند روز بعد با پلیس تماس گرفتم که آثار زخم دستم از بین رفته بود و پلیس هم گفت نمی‌تواند بدون حکم قضایی وارد خانه شود و رسیدگی نکردند با شهرداری تماس گرفتم آنها هم گفتند چون سگ‌ها صاحب دارند ما نمی‌توانیم دخالت کنیم. به ناچار رفتم دادسرای ناحیه 3 تهران و شکایت کردم. اما بعد از سه ماه رفت و آمد دادیار مجتمع به استناد ماده 265 قانون کیفری قرار منع تعقیب صاحب سگ را اعلام و حکم برائت برای آنها صادر کرد. دادیار به من گفت در قانون ما برای نگهداری سگ در خانه جرم انگاری نشده است.

این زن که بغض اجازه حرف زدن به او نمی‌داد، عنوان کرد: وقتی از پیگیری قانونی پرونده ناامید شدم تصمیم گرفتم خانه‌ام را عوض کنم هر چند در شرایط فعلی کشور و وضعیت اقتصادی نابسامان فعلی این کار ضرر زیادی برایم دارد اما واقعاً خسته شده‌ام و به این نتیجه رسیدم که از این خانه بروم. ضمن اینکه پس از تنظیم شکایت علیه صاحب سگ‌ها که دو برادر و یک خواهر مجرد هستند آنها مدام من را تهدید به اسیدپاشی و انتقام‌جویی می‌کنند. بنابراین وقتی قانون از من حمایت نمی‌کند بهترین راهکار فرار از خانه خودم است!

خلأ قانونی در موضوع نگهداری از حیوانات

«علی محمد سلطانی» وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان، در خصوص موضوع نگهداری حیوانات خانگی در خانه می‌گوید: در بحث نگهداری حیوانات در خانه قانون مشخصی وجود ندارد و این موضوع جرم انگاری نشده است. البته اگر حیوانات باعث برهم زدن بهداشت عمومی شوند شاکی می‌تواند شکایت خود را با اثبات قضیه پیگیری کند.

وی در پاسخ به این سؤال که حضور حیوانات در محل مشاع ساختمان می‌تواند موضوع شکایت شاکی باشد یا خیر، تصریح می‌کند: اگر حضور حیوان در محل‌های مشاع، آسانسور و... باعث بروز مزاحمت شود افراد ساختمان می‌توانند با تشکیل استشهاد از صاحب حیوان شکایت کنند. اما در مجموع نص قانونی وجود ندارد و به‌طور کلی نمی‌توان براحتی صاحب حیوان را محکوم کرد. اگر بخواهم صریح‌تر راجع به موضوع صحبت کنم باید بگویم که خلأ قانونی باعث شده تا شاکیان پرونده‌های اینچنینی پس از شکایت و پیگیری به نتیجه دلخواه نرسند و در نهایت حکم محکومیتی هم برای صاحبان حیوانات صادر نمی‌شود.

این حقوقدان در جواب این پرسش که آیا در صورت جراحت و حتی قتل افراد توسط حیوانات قانون مشخصی وجود دارد یا خیر، تأکید می‌کند: در این خصوص دو حالت وجود دارد اگر حیوانی مثل سگ باعث جراحتی برای هریک از همسایه‌ها شود صاحب سگ به‌عنوان مباشر باید غرامت و دیه فرد شاکی را پرداخت کند. اما اگر نگه دارنده حیوان، حیواناتی مثل شیر یا گرگ را نگهداری کند که قطع به یقین با حمله کردن به افراد می‌تواند باعث مرگشان شود صاحب حیوان باید قصاص شود. این موضوع به طور دقیق مصداق آن است که پدری به فرزند 7 ساله‌اش بگوید که برو و فلان بچه را بکش. در این صورت پدر مسئول قتل است و فرزند تنها وسیله بوده است. بنابراین هرکسی با علم بر این موضوع که از حیوانی که نگهداری می‌کند درنده خو است و می‌تواند مرگ افراد را رقم بزند، مجرم شناخته شده و قانون می‌تواند حتی حکم قصاص او را صادر کند.

سلطانی در ادامه در خصوص این مسأله که جراحت و مرگ در بحث حیوانات هم همانند درگیری‌های انسانی از طریق سازمان پزشکی قانونی پیگیری می‌شود، می‌گوید: فرد مضروب باید پس از طرح شکایت به پزشکی قانونی مراجعه و طول درمان دریافت کند و قاضی براساس آن حکم صادر کند.

چهاردیواری اختصاصی نیست

«مجید قاسم کُردی» کارشناس حقوق نیز درباره نگهداری حیوانات در خانه‌ می گوید: با رواج آپارتمان نشینی نگهداری از حیوانات در زمره مباحث قابل بحث و اختلاف نظر شده است و ناآگاهی مردم نسبت به قوانین نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها موجب شده است بخش مهمی از پرونده‌های شکایت‌ میان همسایه‌ها به این موضوع اختصاص یابد چرا که عده‌ای با ادعای «چهاردیواری اختیاری» مبادرت به نگهداری حیوانات می‌کنند و اصلاً توجهی به سر و صدا و مسائل بهداشتی و مزاحمت‌هایی که نگهداری حیواناتی مثل سگ‌ وگربه‌ها به وجود می‌آورند، نمی‌کنند مزاحمتی که هم جرم است و هم پیگرد قانونی دارد.

البته باید به این نکته توجه کرد که نگهداری سگ یا هر حیوان دیگری در بخش اختصاصی آپارتمان غیرقانونی نیست ولی طبق آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها کسی حق ندارد حیوان اهلی یا وحشی را در قسمت‌های مشترک ساختمان مثل راه‌پله، پشت‌بام، حیاط و پارکینگ نگهداری کند.

ازآنجا که نگهداری این حیوانات در فضای اختصاصی عرفاً به معنی استفاده مشاعات ساختمان هم است و از سوی دیگر نگهداری حیوانات در قسمت‌های اختصاصی آپارتمان به جهت بروز آلودگی، بوی نامطبوع و بیماری و سروصدای حیوان همواره برای همسایه‌ها مزاحمتی ایجاد می‌کند، طبق ماده 690 قانون مجازات اسلامی می‌تواند جرم باشد و در صورت شکایت همسایه‌ها پیگرد قانونی دارد. جریمه نقدی تا زندان جزایی است که قانون برای متخلفان در نظر گرفته است که بسته به نوع تخلف صورت گرفته و بنا به نظر قاضی می‌تواند جریمه نقدی یا زندان باشد که همواره قاضی می‌تواند طبق اختیاراتی که قانونگذار به او داده درحکم تخفیف دهد و در صورتی که برای نخستین بار از نگهدارنده حیوان شکایت شده باشد، حکم حبس را به جریمه نقدی تا مبلغ یک میلیون تومان تبدیل کند. ولی اگر این تخلف تکرار شود و همسایه در نگهداری از حیوان آرامش ساکنان ساختمان را مختل کند و در صورت شکایت دوباره حکم به همان شکل اصلی یعنی زندان صادر و اجرا می‌شود.

شهروندان باید مطلع باشند که اگر در آپارتمان محل زندگی خود با سروصدای آزاردهنده حیوانات و هر مزاحمتی مواجه شدند می‌توانند از همسایه خاطی به استناد ماده 132 قانون مدنی در مراجع قضایی شکایت کنند و اگر از سوی حیوان مورد حمله یا آسیب قرار گرفتند باید شکایت خود را با استناد به مواد 357 تا 360 قانون مجازات اسلامی به محاکم قضایی ببرند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
2
1
تشکر از راهنمایی
با همسایه ای که کفتر دارد و کلی مشکل درست کرده چه می شود کرد! صدای پرنده ها از یک طرف و با هر نسیم و بادی، کلی پر و پوسته ی بدن آنها در خانه و حیاط همسایه ها است. هر چی هم صحبت کردیم کاری از پیش نرفت.
ناشناس
|
Finland
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
1
4
در واقع آنچه در این میان خلاء آن حس میشود ، نه نبود جرم انگاری در قانون آپارتمانها بلکه نبود یک قانون اصولی و منطقی و قابل اجراء و با پشتوانه ، در مورد حقوق حیوانات است و نیاز به وجود یک سازمان حمایت از حیوانات واقعی با اعضایی واقعی و منطقی و سالم از نظر روانی است ، که بدرستی پیگیر جدی هر نوع امور حقوقی و قانونی حیوانات باشد تا در درجه اول این حیوانات بی زبان و بی پناه بازیچه دست افراد غیر مسئول و لابالی نگردد.
طبعا" چنین سازمانی که تا کنون در ایران بطور رسمی به ثبت قانونی نرسیده و فقط از نام آن اکثرا" برای مقاصد شخصی استفاده شده، نیازمند بودجه مناسب دولتی و کمکهای مردمی شفاف با هزینه کردهای شفاف است و طبعا با سازماندهی امکانات موجود و تعیین شده در قانون مانند قوانین شهرداریها برای ساماندهی حیوانات شهری و سازمان محیط زیست براحتی میتواند با پشتوانه قانونی و قضایی قوی ، باعث فرهنگ سازی درست در باب نگهداری حیوانات خانگی و هر نوع حیوان دیگری اعم از اهلی و وحشی در مزارع و باغ وحشها شود و بعنوان ناظری معتبر بر عملکرد سازمانهای مربوط با حیوانات ، عمل کند .
در متن بالا ، انچه در واقع رخ داده نگهداری غیر اصولی و نامناسب حیوانات در شرایطی نادرست و به تعداد بالا است که نه فقط باعث آزار دیگران شده بلکه برای خود این حیوانات نیز آزار دهنده است . در وجود یک سازمان یا انجمن حمایت از حیوانات ، مانند همه کشورهای سالم و پیشرفته از لحاظ قانون و اخلاق ، چنین اتفاقی هرگز نمی افتاد و این انجمن یا سازمان بطور قانونی میتوانست شرایط نگهداری این حیوانات را بررسی کرده و درصورت نامناسب بودن شرایط و مشاهده بی مسئولیتی صاحبان آنها ، با حکم قضایی ، آنها را از دست این افراد بی مسئولیت نجات می داد و بدست افراد صالح می سپرد .
یا مهم تر از همه این سازمان از ابتدا با نظارت بر پرورش و فروش حیوانات خانگی از ابتدا مانع نگهداری حیوانات توسط افراد بی مسئولیت میشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
6
1
نگهداری حیواناتی مثل سگ و گربه در آپارتمان نقض حقوق ساکنان آپارتمان است. حتی اگر از نظر بهداشتی هم مشکلی ایجاد نکند، سر و صدای این حیوانات مخل آرامش دیگران است. بنده با نگهداری سگ مشکلی ندارم، ولی وقتی کسی میخواهد سگ نگهداری کند باید به حقوق دیگران هم احترام بگذارد و در آپارتمان زندگی نکند و برود خانه ویلایی برای خود تهیه کند.
حقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
0
1
باید علاوه بر فرهنگ سازی از طریق رادیو و تلویزیون، قوانین طوری باشه که برخی که طوطی با صدای ناهنجار نگهداری نی کنند متوجه بشوند الودگی صوتی ایجاد شده برای همسایه ها جرم است
نظر شما
ادامه