کد خبر: ۴۷۰۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان غربی، شرقی و کرمان

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی:
6900تن فرآورده خام دامی از آذربایجان غربی صادر شد


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: 6 هزار و 900 تن فرآورده خام دامی از ابتدای سال جاری از آذربایجان غربی صادر شده است.

دکتر شهرام دیلمقانی اظهار داشت: طی این مدت 262 تن فرآورده خام دامی به خارج و 6 هزار و 691 تن دام و فرآورده‌های دامی به سایر استان‌های کشور صادر شده است.
وی گوشت کبک، ماهی منجمد، پشم، عسل، خوراک ماهی، تخم مرغ کندوی زنبور عسل و دام زنده را از جمله اقلام صادره آذربایجان غربی به خارج از کشور دانست و بیان داشت: این اقلام پس از کنترل‌های بهداشتی به کشورهای عراق، ارمنستان، روسیه، اکراین، ترکمنستان و آذربایجان صادر شده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی همچنین افزود: 164 هزار و 579 راس دام زنده، 38 هزار و 766 کندی زنبور عسل، 6 میلیون قطعه جوجه یک روزه، 43 میلیون و 315 هزار عدد تخم‌مرغ مادر از جمله مهم‌ترین اقلام صادراتی استان 22 استان کشور از ابتدای امسال تا‌کنون هستند.
دیلمقانی در ادامه با اشاره به اینکه طی این مدت 7 هزار و 790 تن انواع فرآورده‌های دامی از مرز بازرگان به هفت کشور ترانزیت شده است، اظهار داشت: در راستای ایفای نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران به عنوان پل اقتصادی کشورهای غربی و ممالک آسیایی در قالب ترانزیت بین کشوری کالاها و به منظور اعمال کنترل‌های بهداشتی لازم، 13 نوع فرآورده‌ی دامی از ایران تزانزیت شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه وزن کلی اقلام صادر شده بیش از 7 هزار و 790 تن بود، بیان داشت: این اقلام از کشورهای ترکیه، اسپانیا، مصر، آمریکا، فرانسه، مجارستان، آرژانتین و برزیل وارد کشور و پس از بازدیدهای بهداشتی محموله‌ها در محل قرنطینه مرزی بازرگان و صدور گواهی‌های ترانزیتی به کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و افغانستان ترانزیت شده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا‌کنون بالغ بر 6 هزار و 691 تن و 580 کیلوگرم انواع فرآورده‌های دامی از جمله مرغ زنده و گوشت مرغ، پنیر، کره، تخم‌مرغ خوراکی، گوشت گاو، موی بز، عسل، شیر، ماهی، خرچنگ و پی خام به سایر استان‌های کشور صادر شده است.
به گفته دیلمقانی همچنین در این راستا 480 هزار 170 جلد پوست خام گاوی و گوسفندی، 164 هزارو 579 راس دام زنده شامل گاو، گوساله، گوسفند، بز و اسب و 2 هزار و 739 عدد بچه ماهی و تخم چشم‌زده، 38 هزار و 766 کندوی زنبور عسل، 2 هزار و 82 تن نهاده دامی، تخم‌مرغ نطفه‌دار 43 میلیون و 315 هزار 124 عدد، جوجه یک روزه 5 میلیون و 930 هزار 212 قطعه و 27 هزار و 500 رشته روده به سایر استان‌ها صادر شده است.

 

----------------------------------

 

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی:
پلیس شیر در آذربایجان شرقی فعال می‌شود


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی از تشکیل اکیپ نظارتی پلیس شیر در استان در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر بهراد زندیه از آغاز به کار اکیپ مشترک نظارتی بر تولید و عرضه شیر با نام «پلیس شیر» در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: این اکیپ مشترک با حضور کارشناسان دامپزشکی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و نماینده تعاونی تولید کنندگان فراورده‌های لبنی استان با هدف کنترل دقیق تولید، ورود، خروج و تردد شیر در استان فعالیت خود را به زودی آغاز خواهد کرد.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر همین اساس خودروهای حمل بهداشتی شیر ساماندهی شده و با خودروهای فاقد پروانه برخورد می‌شود.
وی افزود: همچنین نمونه‌برداری منظم از تمام کارخانجات، مراکز جمع‌آوری شیر خام و خودروها در برنامه این اکیپ قرار دارد. زندیه گفت: انجام فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در دامداری‌ها و کارخانجات از دیگر فعالیت‌های این اکیپ نظارتی است چرا که سیاست‌های ما بر دانایی‌محوری است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با فعالیت این اکیپ، کیفیت شیر استان بیش از پیش بالا خواهد رفت.
در استان آذربایجان شرقی بیش از 30 کارخانه لبنی و 85 مرکز جمع‌آوری شیر خام مشغول به کار هستند.

 

----------------------------------

 

برگزاری نشست هم‌اندیشی نخبگان دامپزشکی کرمان


رئیس طرح و برنامه اداره کل دامپزشکی استان کرمان از برگزاری دومین جلسه هم‌اندیشی نخبگان، فرهیختگان و پیشکسوتان صاحب‌نظر دامپزشکی استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
مینا قاضی‌زاده عنوان کرد: این گردهمایی با هدف تشکیل کارگروه مدیریت بحران دامپزشکی، برای مقابله با عوارض ناشی از خشکسالی در جمعیت دامی استان برگزار می‌شود.
وی بیان داشت: پروژه‌های پیشنهادی در قالب سه موضوع خدمات بهداشتی درمانی، تحقیقاتی و آموزشی ارائه می‌شوند.
این مسئول تصریح کرد: پس از بررسی‌ پروژه‌های پیشنهادی توسط کمیته مربوطه و انتخاب برترین پیشنهادات این پروژه‌ها به ترتیب اولویت در ستور کار قرار می‌گیرند.
قاضی‌زاده اظهار امیدواری کرد، با برگزاری چنین جلساتی می‌توان تهدیدات پیش رو را مدیریت و یا از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد.

 

 

نظر شما
ادامه