کد خبر: ۴۷۹۱۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
 
 

آخرین وضعیت دام‌های سبک نشان می‌دهد که حدود ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس گوسفند و بز در دامداری‌ها موجود است که نسبت به مهرماه ۲۰ درصد افزایش دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، آمار مرکز آمار در رابطه با وضعیت دام‌های سبک در بهمن ماه امسال از این حکایت دارد که از مجموع حدود ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام سبک که در دامداری‌ها وجود داشته است، ۴۶ میلیون رأس گوسفند و ۱۶.۷ میلیون رأس نیز بز و بزغاله بوده‌اند.

بر این اساس مقایسه تعداد دام‌های سبک در بهمن‌ماه نسبت به مهرماه سال جاری نشان می‌دهد که تعداد گوسفندها ۲۱.۹ درصد و بز و بزغاله ۱۵.۴ درصد افزایش یافته است.

همچنین در ماه مورد بررسی تعداد بره زاییده شده ۵.۴ میلیون رأس بوده که نسبت به مهرماه ۱۰۷.۱ درصد افزایش دارد. از سوی دیگر تعداد بزغاله‌های زاییده شده ۱.۶ میلیون رأس بوده که با رشد ۵۴.۸ درصدی همراه شده است.

این در شرایطی است که نتایج سرشماری عمومی کشاورزی در مهرماه ۱۳۹۳ حاکی از آن بود که حدود ۱.۲ میلیون بهره‌بردار کشاورزی به پرورش ۴۳.۸ میلیون رأس دام سبک مشغول بودند.

لازم به یادآوری است که تغییرات دام معمولاً در فصل‌های مختلف سال اتفاق می‌افتد به این دلیل که معمولاً با افزایش زایش گوسفند و بز در پاییز و زمستان جمعیت این نوع دام‌ها افزایش یافته و در بهار و تابستان با کاهش زایش و همچنین خروج دام‌های پرواری از تعداد دام‌های سبک کاسته می‌شود .

پی نوشت حکیم مهر:

با توجه به گسترش شدید قاچاق دام های زنده به خارج از کشور در ماه های اخیر، به نظر می رسد یک جای این آمار می لنگد!
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
0
باید همه پلاک کوبی بشن
چوپان دروغگو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
4
طوری آمار می دهند که گویی هر ماه از گوسفند و بز های کشور آمارگیری می کنند: "تعداد دام‌های سبک در بهمن‌ماه نسبت به مهرماه سال جاری نشان می‌دهد که تعداد گوسفندها ۲۱.۹ درصد و بز و بزغاله ۱۵.۴ درصد افزایش یافته است". اگر این آمار صحیح باشد وقتی گوسفندان در عرض ۴ ماه حدود ۲۰ درصد افزایش داشته اند احتمالا تعداد گوسفند و بز های کشور تا چند سال آینده چندین برابر می شود و قیمت گوشت هم مفت می شود!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
آماری که در سرشماری کشاورزی بدست آمده زیاد نمی تواند صحیح باشد چون هیچ مدرک و سندی مثل شناسنامه یا کارت ملی برای دام وجود ندارد لذا دامدار هر رقمی را اعلام کند باید ثبت کرد در حالیکه بنا به دلایل مختلف از جمله ترس از تحقق مالیات در آینده،درگیری با منابع طبیعی سر تعداد دام مجاز جهت ورود به مرتع،پرداخت سرانه حقوق چوپان و...هیچگاه آمار درست اعلام نمی شود.
موضوع دوم اینکه دولت آمار امور دام وزارت جهاد کشاورزی را مستند می داند و بر آن اساس تصمیم گیری می کند در حالیکه پایه آمار امور دام ،آمار دهه 60 است و هیچگونه تمایلی به اصلاح نیست.دامپزشکی به علت مراجعه مکرر در طول سال به واحدهای دامی و انجام واکسیناسیون های مختلف،دقیقترین آمار را دارد.در حوزه فعالیت بنده،این اختلاف آماری 3 برابر است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
2
باریکلا به این دقت در آمار... دامدارا برا گرفتن وام آمار زیاد می دن هیچ مرجعی نمیدونه چقدر دام داریم و این آماری که میدن تقریبیه و خطاش هم زیاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
1
برخی مدیران برای موفق نشان دادن خود ، آمارهای کاذب ارایه میدهند
چند سال است که آمارهای کاغذی تداد دام بالا می رود ولی بخش خصوصی از کاهش جمعیت دام به علت خشکسالی خبر میدهد.
مدیر کل دامپزشکی ................ گفته که امسال جمعیت گوسفندی از 3 میلیون و 700 هزار به 5 میلیون راس رسیده است!!!!!
حالا هم برخی مدیران ادعا دارند که همه این دامها قاچاق شد و رفت!!!

دقت کنید
دامی افزایش نیافته بود تا قاچاق شود
دنبال آدرس اشتباهی نروید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
این امارها فقط از روی تدبیر است و بخاطر امید دادن.
مردم خودشان باید از این آمارها سر در بیاورند.
مجید
|
Germany
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
من به مدت چهار سال دارای مرکز مایه کوبی و درمانگاه بودم به جرات میتوانم بگم هیچ کدام از امار های ارایه شده توسط جهاد و دامپزشکی حقیقی نیست و تقریبا در تمام روستاها آمار دام را (بخصوص دام سبک را ) حدود 20 % -30% درصد اضافه مینویسند در مورد آمار باغات و مزارع هم به همین منوال است .بیشتر نوشتن آمار به دلیل بالاتر بردن کارکرد اداره در ضمینه واکسیناسیون و خدمات دامپزشکی میباشد . بارها دیده ام که کارمند جهاد آمار سالانه را از روی آمار سال قبل به کمی تغییر مینویسد .
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
0
0
ولا تو روستا ما ک چهار هزار گوسفند بود الان رسیده ۳۰۰ راس تو روستا کناری ما هم اینگونه بوده بدلیل گرانی نهاد دامی نمیدونم شما این امارو از کجا در میارین
نظر شما
ادامه