کد خبر: ۶۵۹۵۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
گزارش اختصاصی حکیم مهر از جزئیات هزینه‌های راه‌اندازی مشاغل دامپزشکی:
در بیمارستان دامپزشكی حداقل یک دامپزشک به‌عنوان موسس و رئیس بیمارستان، یک كلینیسین دامپزشکی به‌عنوان مسئول درمانگاه، یک دامپزشک به‌عنوان مسئول فنی آزمایشگاه و یک دامپزشک به‌عنوان مسئول فنی داروخانه به صورت تمام‌وقت همكاری می‌کنند ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: بیمارستان دامپزشکی به مركزی اطلاق می‌شود كه بر اساس سیاست‌ها، ضوابط و برنامه‌های سازمان در انجام امور تشخیصی، درمانی، پیشگیری و بهداشتی به طور شبانه‌روزی از طریق پذیرش دام، معاینه، آزمایش، تجویز دارو، جراحی و مامایی به صورت عمومی/ اختصاصی/ تخصصی و در صورت لزوم بستری كردن دام در محل بیمارستان و یا اعزام اكیپ‌های سیار به محل استقرار دام در محدوده جغرافیایی تعیین شده تاسیس و فعالیت می‌کند.

به گزارش حکیم مهر، بیمارستان دامپزشكی حسب مورد می‌تواند با دارا بودن بخش‌های مورد نیاز مانند پذیرش، اورژانس، درمانگاه، آزمایشگاه، رادیولوژی، داروخانه، جراحی، مامایی و بستری بر اساس گرایش درمانگاه فعالیت نماید. البته در بیمارستان‌های دامپزشكی كه فقط دارای درمانگاه اختصاصی طیور یا درمانگاه اختصاصی آبزیان باشد، بخش مامایی ضروری نیست.

همچنین محل تاسیس و استقرار بیمارستان‌های دامپزشكی در داخل یا حاشیه شهرها با رعایت اصول بهداشتی و ضوابط زیست محیطی و شهرداری بلامانع است و داشتن فاصله با نواحی روستایی مطرح نیست.

مكان بیمارستان دامپزشكی باید با زیربنای حداقل ۳۰۰ مترمربع برای بیمارستان‌های عمومی، حداقل ۲۵۰ مترمربع برای بیمارستان‌های اختصاصی نشخوارکنندگان و تک سمی‌ها، حداقل ۲۲۵ مترمربع برای بیمارستان‌های اختصاصی حیوانات خانگی و حیوانات باغ وحش و حداقل ۱۷۵ مترمربع برای بیمارستان‌های اختصاصی طیور و آبزیان باشد.

در بیمارستان دامپزشكی حداقل یك نفر دامپزشك به‌عنوان موسس و رئیس بیمارستان، یك نفر كلینیسین دامپزشکی به‌عنوان مسئول درمانگاه، یك نفر دامپزشک به‌عنوان مسئول فنی آزمایشگاه و یك نفر دامپزشك به‌عنوان مسئول فنی داروخانه به صورت تمام وقت در اداره بیمارستان با دارنده مجوز تاسیس همكاری خواهند نمود و هر یك در محدوده پروانه اشتغال خود، پاسخگوی مسئولیت‌های محوله خواهند بود.

درنهایت فعالیت بیمارستان دامپزشكی به صورت شبانه‌روزی بوده و مدیریت بیمارستان موظف است برای ایام خارج از ساعات موظف كاری روزانه و شیفت یا نوبت شبانه ازكاركنان واجد شرایط خود در قالب كشیك و آنکال یا از افراد واجد شرایط دارای پروانه اشتغال و اعلام اسامی آنها در تابلو نصب شده در محل مناسب جهت آگاهی مراجعان، اقدام نماید.

تفاوت «کلینیک دامپزشکی» و «بیمارستان دامپزشکی» در چیست؟

مهمترین تفاوت این ۲ در فضای آنهاست. یک کلینیک دامپزشکی معمولا از اتاق معاینه، یک اتاق جراحی، میز پذیرش، یک پت‌شاپ کوچک و سالن انتظار تشکیل شده است. خدماتی که در درمانگاه دامپزشکی انجام می‌شوند، معمولا محدود به معاینه، تشخیص و انجام جراحی‌های کوچک و معمولا انتخابی هستند.

امکانات بیمارستان‌های دامپزشکی شامل عکس‌برداری و سونوگرافی، آزمایش خون CBC و بیوشیمی، جراحی‌های سخت و طولانی، بستری و پانسیون است.

حداقل سرمایه لازم برای را‌ه‌اندازی بیمارستان دامپزشکی چقدر است؟

 «بیمارستان دامپزشکی به دلیل نیاز به تجهیزات اورژانس، داستان متفاوتی از کلینیک دارد و به برخی موارد اضافه‌بر سازمان نیازمند است. از تامین لوازم بیهوشی خاص در موارد بیماری‌های قلبی، کبدی، کلیوی یا بیمای‌های خاص گرفته تا نیاز اورژانسی به جراحی که لازم است این کار با داروی بیهوشی استنشاقی انجام شود»؛ این را رئیس یکی از بیمارستان‌های دامپزشکی شهرستان کرج به حکیم مهر می‌گوید: «داروهای تزریقی محدودیت فراوان داشته و یکی از موارد در اولویت برای بیمارستان است. حتی مرکز خود بنده زمانی که از پلی‌کلینیک به بیمارستان تبدیل شد، برخی مسائل تغییر پیدا کرد که مهمترین آن دستگاه بیهوشی استنشاقی بود که عوارض آن خیلی پایین و برای بیماری‌های خاص قابل استفاده است. در حال حاضر یک دستگاه قابل قبول بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.»

 «دکتر مسعود شخص نیایی» با بیان اینکه یکی از تجهیزات اختصاصی مورد نیاز برای بیمارستان دامپزشکی دستگاه الکترو سرجری است، تصریح می‌کند: «از آنجا که سرعت انجام کار برای جراحی فوق‌العاده مهم است، برخی موارد بیماری‌های خاص از کلینیک و پلی‌کلینیک به بیمارستان‌ها ارجاع داده می‌شود. از آنجا که قادر نیستیم طول بیهوشی زیادی برای چنین حیواناتی انجام دهیم، لذا مجبوریم از دستگاه الکترو کوتر استفاده ‌کنیم که کار خون‌بندی و برش را به صورت توامان انجام دهد. قیمت این دستگاه در نوع قابل قبول خود که شامل مودهای مختلف مونوپولار و... باشد از حدود ۷۰ میلیون تومان شروع و تا ۲۵۰ میلیون تومان می‌رسد.»

دستگاه سونوگرافی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون

وی می‌گوید: «یک بیمارستان دامپزشکی حتما نیازمند به بخش سونوگرافی تشخیصی و دستگاه سونوگرافی دارای داپلر است که بتواند بیماری‌های خاص را ارزیابی کند و هزینه آن حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. دستگاه رادیولوژی نیز یکی از ضرورت‌هاست که بعضی مراکز نوع آنالوگ آن را دارند اما نوع دیجیتال CR یا DR آن که معمولا استفاده می‌شود، با در نظر گرفتن هزینه پروسسور تویوب رادیوگرافی حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود.»

دکتر نیایی با اشاره به اینکه بخش داروخانه نیز باید به بیمارستان دامپزشکی اضافه شود تا داروهای اورژانسی را تامین کند، خاطرنشان می‌کند: «به‌عنوان مثال با این وضعیتی که برای سرم پیش آمده، بیمارستان باید بتواند این دارو را برای لود کیسی که در بیمارستان در انتظار هستند، تامین کند که هزینه راه‌اندازی داروخانه برای ارائه داروهای روتین حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود.»

رادیوگرافی دندان ۱۵۰ میلیون

وی به بحث تخصصی دندانپزشکی اشاره و تصریح می‌کند: «برای این بخش هم یک‌سری تجهیزات خاص استفاده می‌شود. مثلا ما در مرکز خودمان دستگاه رادیوگرافی تک دندان داریم که پروسسور آن حدود ۱۵۰ میلیون تومان است. علاوه‌بر آن تویوب اختصاصی دندانپزشکی است که باید در اتاق رادیولوژی استفاده شود و هزینه آن هم حدود ۷۰ میلیون تومان است. گذشته از این مسائل، اخذ مجوز از سازمان انرژی اتمی برای اتاق رادیولوژی بیمارستان است که باید پروتکل‌های خاصی را رعایت کند و آن هم حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه می‌برد و اینها موارد حداقلی برای یک بیمارستان دامپزشکی است.»

این رئیس بیمارستان دامپزشکی می‌افزاید: «خیلی بهتر است که دستگاه انکوباتور هم در بیمارستان وجود داشته باشد، چون در کیس‌های اورژانسی حیوان هم هایپوترم است و هم نیاز به اکسیژن‌تراپی دارد و امکان انجام این کار در فضای باز وجود ندارد و باید حتما در فضای ایزوله باشد. در کیس سزارین یا کیس‌های اورژانسی بدحال نیز از دستگاه انکوباتور استفاده و به نوعی تحت ‌عنوان ICU دامپزشکی شناخته می‌شود. نوع متوسط تا خوب این دستگاه نیز حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون هزینه در بر دارد.»

وی با بیان اینکه تجهیزات غیردامپزشکی بیمارستان دامپزشکی تقریبا با کلینیک و پلی‌کلینیک هم‌پوشانی دارند، تصریح می‌کند: «در این بخش، همان هزینه‌ای که برای کلینیک لازم است، تقریبا دو برابر آن باید برای بیمارستان در نظر گرفته شود. کمااینکه برخی موارد مشترک مثل کانتر و سیستم نرم‌افزاری وجود دارد. در حال حاضر سیستم نرم‌افزاری نیز تبدیل به هزینه‌های قابل توجه بیمارستان شده است. مثلا طراحی یک نرم‌افزار شبکه‌ای بین بخش‌های مختلف حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دارد که پشتیبانی سالیانه همین نرم‌افزار حدود سالی ۴ میلیون تومان می‌شود. میز هم که به تعداد اتاق‌های رادیولوژی دندانپزشکی و جراحی سفارش داده می‌شود که می‌تواند از ۲ نوع میزهای خارجی دارای موتور و کنترل تنظیم ارتفاع سفارش داد یا میزهای ثابت و ساده که قیمت‌های آنها خیلی پایین‌تر است.»

هزینه نیروی انسانی برای هر نفر ۴ تا ۵ میلیون تومان

دکتر نیایی درخصوص نیروی انسانی مورد نیاز برای بیمارستان‌های دامپزشکی توضیح می‌دهد: «حداقل نیروی انسانی بیمارستان مطابق دستورالعمل‌های نظام دامپزشکی شامل ۴ نفر دامپزشک، ۲ نفر تکنیسین، مسئول پت‌شاپ، مسئول داروخانه، مسئول پذیرش که معمولا به خاطر ساعت کاری طولانی‌تر بیمارستان، تعداد افراد مورد نیاز برای پذیرش، بیشتر از کلینیک یا پلی‌کلینیک است، مخصوصا اگر آن مرکز شبانه‌روزی باشد باید ۳ شیفت کار کند و لذا ۳ نفر برای پذیرش نیاز دارد که این مساله در تعداد دامپزشک فعال آن بیمارستان هم تاثیر دارد. هزینه نیروی انسانی با این وضعیت بیمه‌ها برای هر نفر حداقل بین ۴ تا ۵ میلیون تومان است.»

وی با بیان اینکه اخذ پروانه فعالیت بیمارستان دامپزشکی هزینه مازادی نسبت به کلینیک یا پلی‌کلینیک ندارد و نزدیک به یک میلیون تومان است، تصریح می‌کند:‌ «بیمارستان باید محلی برای نگهداری برخی مواد مصرفی مثل واکسن و فراورده‌های بیولوژیک داشته باشد که زنجیره سرمای واکسن حفظ شود. ما در مرکز خودمان ۶ یخچال برای نگهداری واکسن و دارو داریم که هزینه تامین آن حدود ۳۰ میلیون تومان می‌شود. مبلغی هم که ماهیانه صرف خرید لوازم مصرفی می‌شود، حداقل حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است.»

دستگاه رادیولوژی ۵۰۰ میلیون به بالا

 «آنچه تفاوت میان بیمارستان دامپزشکی با کلینیک و پلی‌کلینیک است،‌ رادیولوژی، سونوگرافی و آزمایشگاه است. قیمت دستگاه رادیولوژی از حدود ۵۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود. قیمت دستگاه سونوگرافی هم در نوع نو یا کارکرده بسیار متفاوت است، اما یک دستگاه کاملا ابتدایی از حدود ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومان به بالاست»؛ این را یکی دیگر از رؤسای بیمارستان‌های دامپزشکی به حکیم مهر می‌گوید: «برای بخش آزمایشگاه بیمارستان نیز حداقل ۲ دستگاه سل‌کانتر و اتو آنالایزر نیاز داریم که قیمت اولی حدود ۱۰۰ میلیون تومان و دستگاه دوم حدود ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان است.»

 «دکتر مصطفی موسویان» ادامه می‌دهد: «بخش جراحی یک‌سری تجهیزات از جمله ست، لامپ و دستگاه‌های بیهوشی می‌خواهد که هزینه تجهیز آن اگر حداقل‌ها را در نظر بگیریم، حدود ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. در کنار آن اتاق معاینه را داریم که نیازمند کپسول اکسیژن و دستگاه اکسیژن‌ساز است. بیمارستان نیازمند برخی وسایل معاینه مثل اتواسکوپ و دستگاه‌هایی برای بررسی ضربان قلب مثل ECG است که هزینه تامین آن حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود. در کنار اتاق معاینه بخش بستری است که تجهیز آن هزینه‌ای به آن صورت ندارد و قفسه‌بندی آن حدود ۵۰ میلیون تومان می‌شود.»

هزینه دکور ۲۰۰ میلیون تومان

وی با بیان اینکه هزینه دکور و خرید میز و کامپیوتر بیمارستان نیز حدود ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود، خاطرنشان می‌کند: «مورد بعدی بحث تهیه مکان است که می‌تواند رهن یا اجاره باشد. از آنجا که بهتر است ساختمان بیمارستان مستقل، حیاط‌دار و چند طبقه باشد، رهن آن حدود ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان و اجاره آن نیز ماهیانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان می‌شود.»

دکتر موسویان درخصوص نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستان دامپزشکی می‌گوید: «به غیر از دامپزشکان به حداقل ۱۰ نفر نیرو نیاز داریم که همه آنها بحث بیمه و تامین اجتماعی دارند. الان هم که حقوق‌ها زیر ۳ و نیم میلیون و ۴ میلیون تومان نیست. در این میان باید رقمی بالغ بر ماهیانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان برای هزینه‌های جاری و مواد مصرفی در نظر گرفت.»

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
4
سلام
سوال اینجاست که ایا این هزینه ها که کم و بیش درست گفته شده و مورد نیاز هست ایا صرفه اقتصادی به دوام بیمارستان دارد ایا واقعا مثل بیمارستان انسانی یا حتی پلی کلینیک انسانی یا حتی ی داروخانه انسانی درامد زایی دارد؟؟؟؟
و ی نکته ضروری این که قلب ی مرکز درمانی ازمایشگاه مجهز هست ایا با این وسایل گرون قیمت میتونه حتی پول خودش در بیاره (توجیه اقتصادی دارد؟)
پاسخ ها
ناشناس
| Israel |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
با سپاس از همکار گرامی در ملک استیجاری خیر، این سرمایه گذاری در دراز مدت جواب می‌دهد ولی عمده کسانی که فعالیت بیمارستانی دارند به دلیل وزنه*** آن اقدام می‌کنند و نه درآمد مجموعه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
0
5
فقط بساز بفروشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
0
0
بیمارستان برا دام کوچک در شهر بزرگ توجیه اقتصادی دارد
پدرام رحمتیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۷
0
1
دوست عزیز لطف کن با تحقیق و تالیف خودت اطلاعات رو درج کن ... تمامی اطلاعات این سایت شما کپی شده از روی pdf فایل قوانین و ضوابط نظام دامپزشکی هستش ... شما از روی pdf همون رو برداشتی کپی کردی و ارائه دادی ... دقیقا کاری که همه یاد گرفتن و توی youtube یا aparat میکنن ...
نظر شما
ادامه