کد خبر: ۶۷۰۶۷
 

حکیم مهر: مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد فناوری های مدرن و صداهای دیجیتال موجب عصبی شدن حیوانات خانگی و به ویژه سگ ها شده و می تواند واکنش های غیر عادی از سوی آن ها را در پی داشته باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، پژوهشگران پیش از این می دانستند که صداهای بلند و آزاردهنده مانند رعد و برق یا آتش بازی یک عامل استرس زای رایج برای حیوانات خانگی هستند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد که صداهای مرتبط با فناوری های مدرن، بوق ‌ها و زنگ‌ های روزمره ابزارهای مبتنی بر فناوری که در خانه وجود دارد نیز می ‌توانند باعث بر هم خوردن آرامش حیوانات خانگی شوند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا - دیویس کشف کرده‌اند که بسیاری از وسایل رایج در خانه های معمولی می‌توانند باعث ایجاد اضطراب در سگ ها و سایر حیوانات خانگی شوند. علاوه بر این، مطالعه آنها نشان داد که صاحبان حیوانات خانگی اغلب علائم عصبی شدن یا استرس شدید حیوان خانگی خود را متوجه نمی شوند.

بر این اساس ئژوهشگران دریافتند که صداهای معمولی که توسط آبمیوه گیری، تلفن، موبایل یا حتی مایکروویو ایجاد می شوند، می‌توانند باعث اضطراب سگ ها شود. در این میان به طور خاص، صداهای با فرکانس بالا و متناوب  مانند بوق‌ های بلند و صدای زنگ‌ هایی که از آشکار ساز دود و سیستم های ضد آتش سوزی ایجاد می شوند بیشتر از صدای کم فرکانس و مداوم باعث ایجاد استرس در سگ ها می ‌شوند.

اما گریگ، سرپرست این تیم تحقیقاتی و استاد دانشکده دامپزشکی  UC Davis در این رابطه می ‌گوید: «ما می ‌دانیم که سگ‌ ها به صدا حساسیت دارند، ما این ترس آن ‌ها از سروصدا را طبیعی دانسته و دست کم می ‌گیریم، زیرا بسیاری از صاحبان سگ‌ها نمی ‌توانند زبان بدن این جانوران را بفهمند.» 
محققان می گویند یکی از کلیدهای کمک به سگ ها این است که بدانیم آن ها چه زمانی دچار ترس می شوند. علائم رایج اضطراب در سگ ها عبارتند از خراشیدن زمین، لرزیدن یا فرار کردن. سگ‌هایی که استرس دارند ممکن است نفس نفس بزنند، لب‌ هایشان را لیس زده، سرشان را از صدا دور یا بدنشان را سفت کنند. به گزارش سیناپرس، در برخی موارد، سگ می تواند گوش های خود را به عقب برگرداند یا سر خود را زیر شانه های خود مخفی کند.

اعضای این تیم تحقیقاتی دریافت که صاحبان حیوانات خانگی اغلب سطح ترس سگ خود را در برابر صداهای خاص دست کم می گیرند. علاوه بر این، اکثر صاحبان اقدامات سگ خود را به‌عنوان بازیگوشی تعبیر و به اضطراب سگ توجهی نکردند.

از آنجایی که سگ‌ها طیف وسیعی از فرکانس‌های صوتی را می ‌شنوند که انسان نمی‌تواند آن ‌ها را بشنود، محققان هشدار می ‌دهند که حتی صداهای معمولی که صاحبان حیوانات خانگی آن را بدیهی می‌ دانند نیز می‌تواند برای این حیوانات دردناک باشد.به گزارش سیناپرس، برای کمک به سگ‌ها در اجتناب از استرس، این تیم به صاحبان حیوانات خانگی توصیه می‌کند حیوان خانگی خود را از محلی که می دانند در آن صداهای بلند شنیده می‌شود، خارج کنند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله  Frontiers in Veterinary Science منتشر شده است.

 مترجم: حمید تعالی
 
نظر شما
ادامه