کد خبر: ۶۹۳۹۹

حکیم مهر: یک پژوهشگر محیط‌زیست از مسئله سگ‌های ولگرد به‌عنوان یک فوق بحران یاد کرد و گفت: متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد از مرز 2 میلیون گذشته بطوریکه کشور ایران بعد از چین و هند، رتبه سوم بیماری هاری در جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفت‌وگو، «مصطفی نادری» پژوهشگر و فعال محیط‌زیست و مدرس دانشگاه در مورد سگ‌های ولگرد در سطح شهر با برنامه «زمین 360 درجه» گفتگوی تلفنی کرد.

نادری از مسئله سگ‌های ولگرد به‌عنوان یک فوق بحران و انفجار یاد کرد و گفت: متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد از مرز 2 میلیون گذشته بطوریکه کشور ایران بعد از چین و هند با آن جمعیت بالا، رتبه سوم بیماری هاری در جهان را به خود اختصاص داده است.

پژوهشگر و فعال محیط‌زیست با بیان اینکه یک شبکه‌ای پشت این قضیه وجود دارد و سرشاخه‌های آن هم در خارج و داخل کشور برای نابودی محیط‌زیست کشورمان تلاش می‌کنند گفت: برخی شبکه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی مانند «BBC» و «manoto» امکان ندارد که هر روز برنامه‌ای درمورد مسئله توجه به سگ‌ها پخش نکند و این در حالی است که خود کشور انگلیس برای غذادهی به حیوانات بخصوص در شهرها و پارک‌ها قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای وضع کرده است.

وی افزود: در زمانی که خانم ابتکار رئیس سازمان محیط‌زیست بود یک عده فعالان به‌اصطلاح حامیان حقوق حیوانات که بهتر است بگوییم حامیان سگ و گربه جلوی سازمان تجمع کردند و شخص رئیس سازمان هم در جمع آن حامیان قرار گرفت و در کمپینی تحت عنوان من یک سگ هستم شرکت کرد و اظهار همدردی کرد درصورتی‌که متولی مسئله سگ‌های ولگرد سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در شهرهاست.

نادری یادآور شد: دولت قبل برای غذا و پوشک سگ و گربه ارز 4200 تومانی اختصاص داد و این موضوع رسانه‌ای هم شد.

این مدرس دانشگاه از کمبود دامپزشک حیات‌وحش در کشور سخن گفت و تأکید کرد: آموزش و آگاهی‌رسانی به مردم نقش بسیار مهمی در جلوگیری از آسیب‌های ناشی از معضل سگ‌های ولگرد دارد و متأسفانه صداوسیما هم در این زمینه خیلی ضعف دارد چون این مشکل صرفاً با گفتگوهای رادیویی حل نمی‌شود.

نادری افزود: متأسفانه ما در آموزش‌های محیط‌زیستی هنوز به این فهم نرسیدیم که هرچه قدر هزینه کنیم در حقیقت سرمایه‌گذاری کردیم و بنابراین آموزش‌های مستمر و خاصی در این حوزه نداریم.

این پژوهشگر و فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر معضل سگ‌های ولگرد، معضل گربه‌ها را هم داریم بطوریکه در کنار بیماری هاری، بیماری انگل هم به‌شدت در کشور افزایش پیدا کرده است.


نظر شما
ادامه