کد خبر: ۷۷۱۷۹
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
نقدی بر رفتارهای غیرحرفه‌ای برخی همکاران دامپزشک در فضای مجازی:
این روزها بیشترین موضوعی که باعث تعجب من دامپزشک شده است، نوع برخورد مراجع قدرت و سازمان نظام دامپزشکی با مسئله اینفلوئنسرهای مجازی است؛ موضوعی که معمولا در وزارت بهداشت مشاهده نمی‌شود ...

نقدی بر رفتارهای غیرحرفهای برخی همکاران دامپزشک در فضای مجازی

سخنی با دامپزشکان و دانشجویان دامپزشکی

دکتر پدرام فرهادیان

رزیدنت جراحی دامپزشکی، مدرس دانشگاه

این چند خط مختص همکاران و به ویژه دانشجویان دامپزشکی به رشتهی تحریر درآمده است؛ باشد که سبب تاملی هرچند کوتاه در ذهن مخاطبانش گردد.

نیروی محرکه این نقد و نوشتار هم برای بنده حاصل گشت و گذاری در فضای مجازی‌ بود، با این تفاوت که این‌بار صرفاً برای جستجوی مطالب و محتواهای صفحات حوزه علم دامپزشکی وارد این فضای شگرف شدم. این کنجکاوی برای جستجو هم در پی به اصطلاح استوری یکی از دوستان غیردامپزشک پیش آمد که در آن یک آقای دکتر را به عنوان «کلینیسین خوب و کاربلد» معرفی کرده بود.

این شد که با کنجکاوی و صرفاً جهت آموختن، سری به صفحه مذکور زدم و به ویدئوها نگاه کردم، که ایکاش نمیکردم. یک آقای بیست و اندی ساله با ظاهری از دید من، نامتعارف در حال نصیحت و عمهتراپی، آنهم در حوزه رفتارشناسی گربهها در دوره استروس و رفتارهای عجیبشان به مخاطبین بختبرگشتهای بود که الحق والانصاف تعدادشان هم کم نبود (که اگر واقعی باشد، خود جای بحث و گفتمان بسیار دارد که چرا؟)

آقای دکتر با افکت و صدای موسیقی هیجانانگیز و داشتن روشی بسیار هوشمندانه به سرپرستهای گربه میآموختند که گربه ماده را روی میز چنین کنید و چنان و با دست مبارک فلان جایش بزنید و بهمان جایش را بمالید ...

این میزان بلاهت در علم رفتارشناسی حیوانات و فاصله از دریای این حوزه از علم مهم و اثرگذار طب  باعث شد سرچی در میان سایتها و کتابهای مهم رفتارشناسی در عرصه بیولوژی بزنم تا شاید از اشتباه خارج شوم ولی متاسفانه به جز اندک مطلبی، آنهم به شیوه تجربی و گاها با دستمایه طنز، چیزی عایدم نشد.

لازم به توضیح است که قصد من در بوته نقد قرار دادن آن آقای دکتر یا بحث درباره روش برخورد با گربههای ماده فحل نیست... حاشا و کلا... این روزها بیشترین موضوعی که باعث تعجب من دامپزشک شده است، نوع برخورد مراجع قدرت و سازمان نظام دامپزشکی با مسئله اینفلوئنسرهای مجازی است؛ موضوعی که معمولا در وزارت بهداشت مشاهده نمیشود، به عنوان مثال اگر کسی پیج پزشکی داشته باشد و برای مخاطب خود دارو تجویز کند، برخورد قهری و سریع از جانب وزارت بهداشت با او خواهد شد، در صورتی که در حوزه علم ما افراد حتی گاهاً بدون داشتن دکتری و تحصیلات این شاخه از درمان، هم دارو تجویز میکنند، هم درمان میکنند، هم داروهای درمانی را در قالب ملزومات در اختیار افراد قرار میدهند. دلقکبازیهایی مانند رقابت احمقانه در ثبت رکورد تعداد عقیمسازی در روز و ساعت یا کل تعداد عقیمسازی از ابتدای تاسیس کلینیک تا الان... ادبیاتهای سخیف و رفتارهای مصداق حیوانآزاری در کلیپها برای جذب مخاطب... پیشنهادهای درمانی عمهخانمی و خالهزنکی بدون پشتوانه علم و... نمایشی بسیار غیرعلمی و حتی گاهاً زشت و زننده از اتاق جراحی با زیر پا گذاشتن کلیه اصول علمی این حوزه و... گاه و بیگاه بماند.

عمق فاجعه آنجا رخ میدهد که دوستان من پشتوانه این برخوردها را با جملاتی اینچنینی توجیه میکنند: «پزشکی و دارو‌درمانی با جان انسانها سرو کار دارد»؛ «دارو درمانی با کسی شوخی ندارد و درمان اشتباه میتواند عواقب جبرانناپذیری ایجاد کند.»؛ و... که صدالبته قطعا همینطور هم هست.

اما سؤال اینجاست خانم دکتر یا آقای دکتر! جسارتاً شما چکاره هستید؟ مگر در حوزه حیوانات پزشک نیستید؟ مگر شما سوگند نخوردهاید که باید حافظ جان حیوانات باشید و به درمان بیماریها و کاهش درد آنها کمک کنید؟

ولی افسوس و صد افسوس که جامعه دامپزشکی خودش تیشه به ریشهاش میزند.خانمها، آقایان، چه آنها که اکنون پیشوند دکتر را یدک میکشید و چه آنها که دیر و زود به این مهم نائل خواهید شد، تا شما عزیزان به این حرفه و موجوداتی که تعهد درمان و کم کردن آلامشان را دارید، به دید دارو و درمان نگاه نکنید و خود را همچون یک پزشک موظف به ارتقای سطح علمی و جایگاه اجتماعی خود ندانید، آش همین آش است و کاسه همین کاسه، و نمیتوان از سازمان محترم هم انتظار داشت که هرگاه کسی بدون تخصص لازم وارد مداخلات دارویی و توصیههای عجیب و غریب شد، همچون عقابی تیزچنگال بر او فرود آید و محکم جلوی هرگونه اقدامی که این شاخه از طب را خوار میکند و کوچک میشمارد، غیورانه قد علم نماید (مصداق دقیق عرضه و تقاضا).

متاسفانه به اعتقاد بنده آنچه در زیر پوست فضای مجازی در حال اتفاق افتادن است، انگار از دیدگاه حتی خود ما اهالی این حوزه هم خیلی بغرنج بنظر نمیآید. شاید کسی که بخاطر تشخیص یا درمان اشتباه یک پزشک کبدش را از دست میدهد، مسئلهاش ملموستر است تا گربه یا سگی که به خاطر دارو و درمان یا حتی روش نگهداری و تغذیه نادرست درد بکشد یا جانش را از دست بدهد.

بله، من هم با شما تا حدودی موافقم که گویا مسئله درمان حیوانات، چه خانگی و چه تجاری و صنعتی، در جامعه ما آنقدر هم دست بالا گرفته نمیشود یا اینکه یک درمانگر جعلی یا غیرجعلی و فقط کمتجربه یا جویای شهرت مجازی برای کسب درآمد مکفی میتواند چه فجایعی بیافریند، درست درک نشده است. دامن زدن به ازدیاد رفتارهای عجیب، افزایش تعداد گونهها و نژادهای نامناسب، افزایش مراکز تولید نسل و فروش حیوانات خانگی، افزایش نگهداری حیوانات حیاتوحش به عنوان حیوان خانگی، افزایش بیماریهای زئونوز، افزایش سویههای جدید ویروسی و باکتریایی، افزایش بیرویه حیوانات بیسرپرست و از همه فاجعهآمیزتر و وخیمتر افزایش بیاعتمادی به کلینیسینهای حوزه دامپزشکی را میتوان به طور اجمالی برای عواقب این امر برشمرد.

فکر کنید همه این آسیبها که قرار بود به کمک یک دکتر دامپزشک بهبود بخشیده شود، توسط یکی از مجازیهایش ایجاد شود.

اینکه این متن را با هدف جامعه دامپزشکی نوشتم، این بود تا ضمن گلایه از همقطاران خود، به خصوص دانشجویان این رشته، تقاضا کنم بیاییم بهتر عمل کنیم.

در پایان لازم میدانم عرض کنم مسلماً در میان هزاران صفحه به معنای واقعی مزخرف، صفحاتی فاخر و علمی نیز دیدم که هم به دوستان همکار در آن مجموعه افتخار کردم، هم کلی لذت بردم و آموختم.

 


انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۲
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
6
6
.....................
بنده با نظرات شما کامل مخالف نیستم، اما این نوع تبلیغات چه شما خوشتون بیاد و یا نیاد در همه کشورها مرسوم بوده و با گشت کوتاهی در فضای مجازی میتونید ببینید.
پاسخ ها
احمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
سلام آقای دکتر؛
خوشبحالتون که اینقدر مشکلاتتون لاکچری هست...
خخخ.همیشه سبز و آفتابی
داراب پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
8
5
خیلی ممنون از دلسوزی و دغدغه‌مندی نگارنده نسبت به مظاهر موج سومی و تغییرات جدیدی که نفوذ اینترنت ایجاد می کند اما اولا باید عرض کنم که این نقد نیست. این بیان نظر نگارنده با هدف طرح مسأله به قصد عیب جویی و تاکید بر نقطه ضعف موضوع است و به این روش ما اثر مثبتی در بیان نقد نخواهیم داشت.
بیان انتقاد باید ضمن پذیرش تفاوت نگرش و حتی با بیان جنبه های مثبت، به پیش‌زمینه ایجاد معضل یا مشکل و سپس ابعاد مختلف موضوع پرداخته شود تا به مخاطب دیدی روشن تر و در نهایت راهکاری اجتماعی و فردی بدهد.
ثانیاً روزانه هزاران ساعت مطلب در اینترنت در خصوص راهکارهای درمان دیابت و رماتیسم و کبدچرب و ... با انواع گیاهان و دانه ها و حتی ادعیه تولید و پست می شود. چه منطقی حکم می کند که نظام پزشکی گشت ویژه تشکیل بدهد و اکانت به اکانت برای مجازات اقدام کند؟ من فکر می کنم شما هوش جامعه رو دست کم میگیرید و بخاطر همین است که به این قبیل محتوی های زرد واکنشی بیش از ظرفیت‌شان دارید. الان کمتر کسی هست که به محتوا های زردی که اشاره کردید بدون پرس و جو و تحقیق از منابع دیگر عمل کند.
ثالثا حتی با فرض بر خطرناک بودن این رفتارهای غیرحرفه‌ای و مضحک، پاسخ به آن نباید بر گردن نظام و دولت بلکه این روشنگری می بایست بر عهده خود جامعه حرفه ای دامپزشکی باشد و می بایست همکاران خود را مسئول بدانید وگرنه با برخورد سلبی تقاضا برای مشاهده چنین محتواهایی کاهش نمی‌یابد
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
ایشون اگر واقعا قصد نقد منصفانه داشت بهتر بود به محتوا هایی که هیچ جنبه علمی ندارند بپردازند و نه اینکه یافته های علمی یک همکار را نقد کنند و همه را فحل بدانند. در حالیکه اصلا اطلاعاتی از آن کیس ها نداشته اند. و این در حالیست که بوسیدن نقطه ای از بدن حیوان را با هدف جذب فالور که توسط عده زیادی انجام می شود را نقد نکرده اند بلکه یافته جدیدی از یک همکار با تجربه را نقد کرده اند. ...............
پرهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
1
9
با سلام و احترام خدمت استاد عزیز دکتر فرهادیان ، فرمایشات شما کاملا صحیح بود. بارها و بارها شده که متاسفانه علیرغم مطرح شدن این موارد سازمان نظام دامپزشکی به عنوان ناظر و متولی این حیطه ورود نکرده و نمی کند، که جای تامل دارد بنده حتی ملاحظه کردم که بعضی از این درمان گر هاییکه هیچ تحصیلات مشابهی در علم دامپزشکی ندارد علاوه بر درمانگری با اهانت و فرافکنی هایی به همکاران دامپزشک آن ها را بی سواد و جلاد خطاب میکنند و بی پروا در این مسیر گام می نهد و یک سر قضیه عدم توجه و هم فکری قشر خود ماست ، از حکیم مهر شروع میکنم چرا یک مصاحبه جدی با این موضوع با روسای نظام دامپزشکی ترتیب نمیدهید تا یکبار برای همیشه موضع و توضیحات نظام دامپزشکی را بدانیم تا با همفکری این مسئله را حل و فصل کنیم. با تشکر
حسین صالحی
|
Germany
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
1
9
بنده با نظر همکار عزیزمان در بسیاری از موارد موافقم یادم میآید همکلاسی داشتیم که به ضرب و زور سهمیه دامپزشکی قبول شده بود و چند بار تا پای اخراج هم رفت و با التماس بالاخره فارغ التحصیل شد در حال حاضر به واسطه مکنت مالی خانواده کلینیکی تاسیس کرده و در آن مشغول بلاگری است ای کاش صلاحیت حرفه ای دامپزشکان الویت نظام قرار گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
دوست عزیز اصل ماجرا افراد غیر دامپزشک درمانگر هستند تا این موردی که شما فرمودید ولی بر حال درست میگید اینم مهمه
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
1
4
متاسفانه در شبکه های اجتماعی کلیپ های هنحار شکن مثل دلقک بازی و نمایش حرکاتی مثل واق واق کردن نژادهای مختلف سگها و یا دویدن سگها توسط یک دامپزشک بسیار زیاد شده است و این افراد تصور می کنند راه میان بری یافته اند برای مطرح شدن
اما کافیست که با کیس های تشخیصی جدی رو به رو شوند و انجاست که در مقابل مردم قضاوت بشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
2
3
سلام و عرض ادب خدمت همکاران گرامی
بنده با برخی از مطالب موافق و برخی کاملا مخالف هستم.ابتدا چرا جامعه پزشکی و وزارت بهداشت سنگی بر سر جامعه دامپزشک و نظام دامپزشکی شده؟؟؟که یاد بگیرید پزشک فلان هست و بهمان ولله قسم ماهم پزشک بد دیدیم که در فضای مجازی دارو معرفی میکند پزشک متخصص بورد فلان کشور خارجه دیدیم در فضای مجازی به دنبال بلاگری هست و متاسفانه پزشک کاسب که با داروخانه ها سر مبالغ میلیونی توافق میکنند پس خواهشا خاک پزشک رو برسر دامپزشک نریزید.در فضای مجازی شخص تحت هیجان و عدم اطلاع سر تاپای نظام رو مورد عنایت قرار میده و هیچ نظارتی نیست پس توقعی نداشته باشیم.به نظر بنده معظل امروز دامپزشکی دامپزشک کم تجربه و کم سواد هست که جان حیوان هیج ارزشی برایش ندارد قیمت های پست و ناچیز در ازای جذب کیس و متاسفانه در مقابل تلفات سنگین و بدبینی مردم نسبت به دامپزشکان دیگر رشد قارچ گونه کلینیک ها بدون هیچ پشتوانه تجربه کاری و درمان با آزمون و خطا،اشتباهات فاحش در نسخه نویسی و بدتر از همه بخصوص در افراد کم سواد بدگویی از همکاران،سخن آخر خوشحالم از انتخاب این حرفه مقدس و خوشحالتر که هیچ صفحه ای حتی شخصی در اینستاگرام مسموم ندارم و هنوز هم با در آغوش گرفتن یک بره و یا یک سگ و گربه کوچک و درمان دردشان تمام ناملایمات فراموش میشود
ناشناس
|
Sweden
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
3
3
من با نظر ایشون مخالف هستم. اولا شما هنوز روند نقد را بلد نیستید. یک دانشجو هستید و بهتر است روند نقد را از استیدتون بیاموزید. ثانیا تفاوت نگرش وجود دارد. کلینیسینی به تجربه ای رسیده است و شما از کجا می دانید آن گربه ها فحل بوده اند در حالیکه اکثرشان عقیم شده اند. این که حکیم مهر بدون اخذ نظر از افراد مورد انتقاد این نقد غیر منصفانه را منتشر کرده اند خود جای سوال دارد و از بین این همه اساتید چرا یک دانسجوی جراحی باید بیاید خود را د=........... معرفی کند خود جای سوال دارد. اگر مناظره ای باشد که بتوان به این بحث ها به طور علمی پرداخت قطعا جای استقبال دارد البته نه بین آن همکار و این دانشجو. بلکه بین افرادی که اهل تجربه و علم و آگاهی هستند ................ نقد بسیار غیر منصفانه ای بود
پاسخ ها
ناصحی
| United States of America |
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
ایشون در درجه‌ی اول دکتر دامپزشک هستند و در درجه‌ی بعدی رزیدنت جراحی، قطعا مقام و شأن علمی آقای دکتر فرهادیان بالاتر از اون کلینیسین هست. و ایشون وضعیت کلی رو نقد کردن نه صرفاً اون صفحه‌ی مجازی خاص رو. من با دکتر فرهادیان موافقم و معتقدم تا وقتی به دامپزشکی صرفاً به دید بیزنس نگاه بشه اوضاع همینقد اسف بار خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
1
3
نقدتان را خواندم و برایتان آرزوی موفقیت دارم. با این حال بهتر است و توصیه می کنم یکطرفه به قاضی نروید. شاید آن بنده های خدا هم تجربیاتی دارند که شما در جریان نیستید. این یکطرفه به قضاوت نشستن سازنده نیست. گربه های فحل که علائم مشخصی دارند. درد این است که هر علایمتی را فحلی در نظر بگیریم و این خطرناک است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
1
1
با عرض سلام خدمت دکتر فرهادیان
حسن نیت شما برای انجام بهترین ها در دامپزشکی ستودنی است، امیدوارم که همکاران ما و دانشجویان این رشته را سرسری نگرفته و با دیدی علمی به آن بنگرند، باز از دغدغه مندی شما کمال تشکر را دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
1
1
متاسفانه این روز ها شاهد ویدئو های غیر علمی و غیر اخلاقی بسیاری در حیطه دامپزشکی در فضای مجازی هستیم. کاش مثل سایر مسائل کوچکی که روی آنها نظارت وجود دارد، روی مسائل علمی منتشر شده در فضای مجازی هم بررسی های لازم انجام میشد و کاش سطح دانش عمومی اندکی بالاتر بود تا شاهد اینفلوئنسر های امروزی با دنبال کنندگان زیاد نبودیم…
Nmayande
|
Germany
|
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
1
0
سلام و عرض ادب خدمت دکتر فرهادیان عزیز ؛ دقیقا طبق اظهارات شما یکی از مشکلات اساسی عدم نظارت صحیح نظام دامپزشکی در فضای مجازی هستش که امروزه میدونیم فضای مجازی قدرتش از صداو سیما هم چندین برابر شده . مخصوصا در کلانشهری مثل تهران دامپزشکان اینفلوئنسر و بلاگر های به اصطلاح دکتر که با کمترین میزان دانش و تبحر در تشخیص و تنها با بلاگری ؛چرب زبونی جذب مشتری میکنند و پرستیژ یک دکتر را زیر سوال میبرند و بدتر از آن کسانی که اعتماد میکنند . روش های من دراوردی که بدون پشتوانه علمی در فضای مجازی نشر پیدا میکنه . امیدوارم گفته های شما به نمایندگی بسیاری از دامپزشکان باسواد بدور از حاشیه به گوش مسئولان برسد .

یا علی
ناشناس
|
Sweden
|
۰۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
2
........... یعنی تو فقط متوجه میشی که همه این گربه ها فحل بودند در حالیکه نه تاریخچه ای ازشون داری نه اطلاعاتی داری ولی اون دکتره که داره ستون فقرات حیوانات رو چک می کنه اینو نمیدونه؟ ...... اینکه در فضای مجازی برخی همکاران یک سری مسائل را رعایت نمی کنند شکی نیست ولی ایشون ........ موردی را نقد کردند که کاملا نقدشون غلطه .................... هنوز فرق بین درد های دیسکوژنیک و فحلی را نمی دانند. چطور گربه ای که ۴ سال پیش فحل شده در ناحیه ستون فقراتش درد حس می کنه؟ و شما نظرت اینه که فحله. از قدیم گفته اند کافر همه را به کیش خود پندارد. ................. گربه دو ماهه هم فحله؟ .................. لطفا و سعی کن به تلاش دیگران ارج بنهی. حکیم مهر گرامی، من چیز خاصی ننوشتم که بخوای سانسور کنی. فقط حقیقت رو گفتم. ............................ به جای این نقد ها بشینید کتابتون رو بخونید و تحقیق کنید. موفق باشید
نظر شما
ادامه