کد خبر: ۷۹۲۲۹
اختصاصی حکیم مهر:
این نشست با حضور رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا، مدیرکل دامپزشکی استان تهران، رئیس نظام دامپزشکی استان تهران، مسئولین سازمان دامپزشکی کشور، اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تهران و رؤسا، مدیران و نمایندگان بیمارستان‌های دامپزشکی استان تهران در هتل هما برگزار شد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات و چالش‌های موجود در بیمارستان‌های دامپزشکی استان تهران با حضور رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور، مدیرکل دامپزشکی استان تهران، رئیس نظام دامپزشکی استان تهران، مسئولین سازمان دامپزشکی کشور، اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تهران و رؤسا، مدیران و نمایندگان بیمارستان‌های دامپزشکی استان تهران، با اجرای «دکتر محمدکاظم کوهی» در هتل هما برگزار شد.

حل مشکلات به صورت علمی منجر به عقب‌نشینی مصوبات نادرست می‌شود

به گزارش حکیم مهر، مدیر کل دامپزشکی استان تهران در این نشست با بیان اینکه در اداره کل دامپزشکی استان در جهت توسعه و رفع مشکلات در خدمت دوستان بخش خصوصی هستیم، گفت: «در طول دو سال گذشته مسائل و مشکلات زیادی درخصوص عدم صدور مجوز بیمارستان و کلینیک و برخی جابه‌جایی‌ها وجود داشت که با کمک نظام دامپزشکی استان حل و فصل شد. جلسات مختلفی در بخش‌های گوناگون تشکیل و مکاتباتی انجام شد تا این مشکلات حل شود.»

«دکتر مسعود محمدیان» ضمن اشاره به لزوم تبیین و حل علمی مشکلات، ادامه داد: «اولین بحث ما در مورد بهداشت جامعه است. اگر این مسئله را به صورت علمی حل کنیم، خیلی بهتر نتیجه می‌گیریم، مثلا در بحث شیوع هاری در کشور، همه رسانه‌ها ورود کرده و این بحث را مطرح کردند. در یک جلسه عنوان کردیم که اگر درمانگاه و بیمارستان نبود، ممکن بود هر گزشی منجر به تلفات انسان شود.»

وی افزود: «در کنار تامین بهداشت برای پت، دامپزشکی برای تهیه واکسن هاری نیز تلاش می‌کند و اگر این مسئله را به صورت علمی جلو ببریم، مشکلات حل خواهد شد و اگر ارگانی مصوباتی داشته باشد، حتما عقب‌نشینی می‌کنند.»

اگر فردی از همکار شما بدگویی کرد، او را به آرامش برسانید

در ادامه «دکتر فرخ‌رضا کبیر» رئیس جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک از رؤسای بیمارستان‌های دامپزشکی خواست تا در خصوص به کارگیری نیروهایی که مجوز کار ندارند، دقت لازم را انجام دهند و افزود: «اگر شکایتی از آنها صورت گیرد، برای آنها مشکل‌ساز خواهد بود.»

وی تصریح کرد: «ما می‌دانیم که کمبود پرسنل خوب و نیروهای کاردان وجود دارد و دست همکاران در این زمینه در منگنه است، اما اگر قرار باشد از یک نفر استفاده شود، بهتر است آن را برجسته نکنند تا امکان دفاع از او از بین نرود. همچنین اگر برخی با هدف بدگویی از سایر مراکز به مرکز شما مراجعه کردند، سعی کنید که آنها را به آرامش دعوت کنید تا حاشیه ایجاد نشود.»

بحث شهرداری‌ها سابقه تاریخی دارد

در ادامه «دکتر پیام محبی» رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران گفت: «بحث شهرداری‌ها سابقه تاریخی دارد و اتفاقی که در این خصوص افتاده، توسط خود دامپزشکان بوده است. در واقع در شورای شهر قبلی قصد داشتند که کلینیک یکی از همکاران را تعطیل کنند که در نهایت مصوب شد که کلمه کاربری را از این مصوبه حذف و دامپزشکی را یک قشر مستقل تعریف کردیم.»

علت تصمیم شهرداری مبنی بر حذف دامپزشکی از شهر، ضعیف بودن دامپزشکی است

در ادامه «دکتر امید مرادی» رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران با بیان اینکه همه دوستان در جریان مسائل و مشکلات هستند، گفت: «علت اینکه شهرداری و سایر ارگان‌ها می‌توانند به خود اجازه دهند که بدون هیچ نگرانی تصمیم بر حذف دامپزشکی از یک شهر بگیرند، ضعیف بودن دامپزشکی است. این اتفاقی نیست که فقط در کشور ما باشد و در این خصوص VOA یک سرفصل دارد که در آن تاکید میکند چگونه سرویسهای دامپزشکی باید تقویت شوند تا سایر ارگانها و نهادها نتوانند آن را حذف کنند. در واقع نام آن تقویت سرویسهای دامپزشکی است که در دنیا هم معروف است اما متاسفانه در کشور ما وجود ندارد. لذا شناخت نقاط ضعف دامپزشکی به حل آن کمک میکند.»

وی ضمن گلایه از عدم وجود فرهنگ کافی نگهداری از حیوانات، تصریح کرد: «گاهی شاهدیم که حیوانی در باغچه همسایه کاری میکند، اما به خاطر خطای صاحب حیوان، بیمارستان باید پاسخگو باشد. از طرفی سازمانهای متولی از جمله خود سازمان دامپزشکی کشور، عدم حضور مراکز درمانی در ملک مسکونی یا ابلاغیه جدید درخصوص عدم مصرف داروهای انسانی در دامهای کوچک را تایید میکند. در مقابل سازمان نظام هم در برابر وظایفی که میتواند داشته باشد، منفعل عمل میکند.»

رفتارهای همکاران در فضای مجازی باعث مصوبه شورای شهر شده است

دکتر مرادی ادامه داد: «در این میان خود کلینیسینها هم مسائلی دارند و خود باعث وهن دامپزشکی میشوند. کمااینکه در کلیه جلسات مربوط به مصوبات شورای شهر، همه به صورت قاطعانه به این مسئله اشاره می‌کردند که رفتارهای موجود در فضای مجازی همکاران باعث این مصوبه شده است. متاسفانه در طبابت اصولی غیرحرفه‌ای از طریق تخریب همکاران و عدم رعایت تعرفه‌های حرفه‌ای اتفاق می‌افتد.»

وی خاطرنشان کرد: «مهمترین اتفاق برای تقویت دامپزشکی این است که سازمان نظام دامپزشکی ثروتمند شود و تا زمانی که نظام ما تمکن بالایی نداشته باشد، همه جا با محدودیت‌های زیاد مواجه خواهیم بود. در تهران بالغ بر ۵۰ بیمارستان و ۳۵۰ مرکز کلینیک داریم که هر کدام در ماه، حجم بالایی خرید دارند. اگر یک شرکت تعاونی تشکیل دهیم که همه بیمارستان‌ها و مراکز به عنوان سرمایه اولیه در آن پول داشته باشند، می‌توانند خریدها را به صورت مستقیم از آن شرکت تعاونی انجام دهند. از طرفی ممکن است خرید انجام دهیم اما جا برای دپو کردن آن نداشته باشیم. اگر نظام در این زمینه مشارکت کند، سود واسطه‌ها حذف و وارد چرخه نظام می‌شود و در آینده می‌تواند خود را ثروتمند کند.»

مالیات ۱۰ درصد ارزش افزوده برای مراکز دامپزشکی

در ادامه نماینده بیمارستان دامپزشکی خاورمیانه به بحث مالیات اشاره کرد و گفت: «بحثی که از دوستان در جریان هستند از دی ماه سال گذشته، مالیات برابر ۱۰ درصد ارزش افزوده است که بخشی را شامل می‌خورد و بخش دیگر را نمی‌شود.»

افرادی که در فضای مجازی سگ را می‌بوسند، به عنوان نماینده دامپزشکی تعریف می‌شوند

در ادامه «دکتر بهارلو» نماینده بیمارستان دامپزشکی الیت ضمن گلایه از انفعال برخی همکاران در بعد تبلیغاتی دامپزشکی، گفت: «متاسفانه افرادی که به این شکل اقدام به تبلیغات می‌کنند و مثلا سگ را می‌بوسند، به عنوان نماینده دامپزشکی تعریف می‌شوند. وقتی خود در بحث دامپزشکی اقدام به تبلیغ نکردیم، تعاریف آنها تبدیل به تعریف اصلی می‌شود و این معضلات را در بخش ارزش افزوده و سایر بخش‌ها ایجاد می‌کند. ما اگر شکایت نکنیم، چه کنیم؟ وقتی دیوان رأی گرفته و از آن طرف سازمان دامپزشکی هم بر اساس رأی هیات عمومی دیوان، آیین‌نامه را تغییر می‌دهد و می‌گوید در اماکن مسکونی مجوز ندهید، ما چه کنیم؟»

دامپزشکی نیاز به یک منتقد مثل «مسعود فراستی» در سینما دارد

وی ادامه داد: «مواد ۵ و ۶ سازمان دامپزشکی قوانین خوبی هستند که کسی از آنها دفاع نکرده و سازمان هم هیچ‌وقت از آن پشتیبانی نکرده است. به نظر بنده حوزه دامپزشکی نیاز به یک منتقد مثل مسعود فراستی در سینما دارد تا به نقد آن بپردازد. چرا یک کلاس اخلاق حرفه‌ای برگزار نمی‌شود که همکار ما بداند اگر تخطی کند، پروانه او باطل می‌شود؟»

دکتر بهارلو با انتقاد از اینکه در بحث ارزش افزوده، هیچ تعریفی نداریم، تصریح کرد: «در قانون تعریف می‌گذارند و بر مبنای آن ما تفسیر می‌کنیم. راجع به ماموریتی که در دامپزشکی داریم، تعریف نگذاشته و مستندی نساختیم که مثلا در بحث دام کوچک در تلویزیون پخش شود.»

ضرورت تشکیل کمیته رسانه در دامپزشکی

در ادامه «دکتر شکیبا» با بیان اینکه همه ما گلایه‌مندیم که چرا دامپزشکی دیده نمی‌شود، گفت: «رسانه فقط شامل تلویزیون نیست. رسانه هزینه دارد و باید در فضای مجازی کاری کنیم که ضرورت حضور دامپزشکان در جامعه حس شود و مسئولین به خود بیایند که اگر فلان کار را کنیم، این خطرات را دارد و جامعه احساس کند که اگر دامپزشکان نباشند، این مشکلات پیش می‌آید. لذا باید کمیته رسانه تشکیل شود و فعالیت جدی در این حوزه داشته باشد و در جامعه مطالبه‌گری عمومی کند.»

در ادامه «دکتر باقری» این بحث را مطرح کرد که چرا یک دامپزشک نمی‌تواند همزمان پروانه چند بیمارستان را داشته باشد؟ و گفت: «این مسئله می‌تواند ما را نجات دهد و دیگر دغدغه این را نداشته باشیم که الان فلان دامپزشک پروانه ندارد و...»

هدف سازمان از بخشنامه داروهای انسانی، حمایت از تولید داخل است

در پایان «دکتر صالحی» نماینده دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه هدف سازمان از بخشنامه داروهای انسانی، حمایت از تولید داخل و احصای داروهای مورد نیاز پت است، گفت: «ما باید بتوانیم شرکت‌های داخلی را مجاب کنیم که این محصولات را تولید کنند و اگر تولید نکردند، ثبت واردات این اقلام را تسهیل کنند. هدف غایی این نامه، حمایت از صنف بود؛ ضمن اینکه برخی محدودیت‌های اداری هم بود و قطعا برخوردهای سازمان دامپزشکی کشور قهری نخواهد بود.»

یک کمیته مشترک تشکیل می‌شود

در پایان مراسم، «دکتر محمدکاظم کوهی» عضو شورای نظام دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر، با بیان اینکه گردهمایی امشب یک همفکری باشکوه با حضور رؤسای بیمارستان‌های دامپزشکی استان تهران بود، گفت: «بیمارستان‌های دامپزشکی تمام مشکلات خود را با اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تهران، مدیر کل محترم دامپزشکی استان تهران و رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور مطرح کردند. این شانس بزرگ حرفه ماست که حداقل در استان تهران، صنف دامپزشکی و بیمارستان‌های دامپزشکی، سیستم حاکمیتی را رو در روی خود نمی‌بینند، بلکه آن را در کنار خود احساس کرده و در زمینه حل مشکلات خود روی آنها حساب می‌کنند و توانمندی‌های خود را به اشتراک می‌گذارند تا بر مشکلات فایق شوند.»

وی با بیان اینکه مدیران سازمان دامپزشکی کشور، نظام دامپزشکی کشور و شورای نظام دامپزشکی استان تهران قول پیگیری مشکلات مطرح شده در این گردهمایی را دادند، تصریح کرد: «اخیرا همکاران ما در رابطه با مالیات، درصد و نوع محاسبه مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده دچار مشکلاتی شدند که قرار شد یک کمیته با محوریت نظام دامپزشکی استان تهران و عضویت سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی کشور و خود استان تهران و نمایندگانی از بیمارستان‌ها شکل بگیرد که ان‌شاءالله این موضوع هم پیگیری شود و مشکلی که برای همکاران عزیز ما پیش آمده است، برطرف شود.»

 

 

نظر شما
ادامه