کد خبر: ۷۹۴۸۶
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
اختصاصی حکیم مهر:
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه نامه قبلی جنبه «ارشادی» داشته است، آن را مشمول انجام اقدامات میدانی در خصوص مراکز درمانی حیوانات کوچک ندانست ...

حکیم مهر: چندی پیش معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در نامه‌ای به مدیران کل دامپزشکی استان‌های سراسر کشور، با اشاره به تولید داروهای دامپزشکی مورد استفاده در حیوانات خانگی در داخل کشور، بر ضرورت عدم تجویز و استفاده کلینیک‌های دامپزشکی از داروهای انسانی در این حیوانات تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر، با توجه به استفاده گسترده از داروهای انسانی در طب حیوانات خانگی و جوابگو نبودن داروهای دامپزشکی موجود برای درمان همه بیماری‌های دام‌های کوچک، این نامه موجب ایجاد موجی از انتقادات و نگرانی‌ها در بین دامپزشکان فعال در حوزه درمان حیوانات خانگی گردید.

حالا «دکتر محمد سبحانی مطلق» معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در نامه دیگری به مدیران کل دامپزشکی استان‌های سراسر کشور، با اشاره به اینکه نامه قبلی جنبه «ارشادی» داشته است، آن را مشمول انجام اقدامات میدانی در خصوص مراکز درمانی حیوانات کوچک ندانسته است.

 

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
9
5
ممنون از سازمان که یک اشتباه را تصحیح کردند.
کاری که بسیار ضرورت دارد، وصل کردن سیستم نسخه نویسی دامپزشکان کلینیسین به سامانه ی دارویی وزارت بهداشت است.
نسخ کاغذی منسوخ شده.
اینطور با یک گزارش گیری میتوانید بر نوع و میزان داروهای تجویزی انسانی توسط دامپزشکان هم دسترسی داشته باشید و منبعی از اطلاعات برای برنامه ریزی ها، سیاست گذاری های تولیدی، نظارت و.. داشته باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
اره وزارت بهداشت هم قبول کرد؟
اونوقت چطور وزارتخانه رو قانع کنیم که این داروها ضروری اند
تازه مشکلات ایجاد شده در زمینه بیمه بماند
مسلما بسیاری از داروها برای انسان مشمول بیمه می‌شوند که نباید برای حیوانات اعمال شود
سلطانی منش_البرز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
بیمه که بر اساس نسخه تعیین میشود. همین الانش هم یک دارو را شما روی سربرگ خود پزشک یا درمانگاه ببرید بیمه تعلق نمیگیرد، بلکه روی نسخه ی دفترچه ی بیمه(در قدیم) و ثبت الکترونیکی نسخه در سامانه ی بیمه توسط پزشک(در حال حاضر)، باید باشد تا بیمه تعلق بگیرد پس مشکلی از بابت بیمه وجود ندارد. داروهای دامپزشکی تعرفه آزاد هستند.
قانع کردن وزارت خانه بسیار ساده است.خود سازمان غذا و دارو به مسأله مشرف است و کاری است که تمامی سازمان های غذا و داروی کشورهای دیگر هم انجام میدهند. پیچیدن نسخه ی دامپزشک در داروخانه ی انسانی از وظایف داروسازها در سراسر جهان است.
این که در ایران دامپزشکی را مثل یک جزیره تنها وسط دریا میخواهند مدیریت کنند واقعا عجیب است.
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
ثبت الکترونیکی نسخه براساس کد ملی بیمار است.
اتفاقا منم موافقم که برای سگهای صاحبدار و ولگرد یک شناسه ملی صادر بشه که یک آمار کلی از جمعیتشون دستمون باشه
اما همین کار خودش به تنهایی یک پروژه سنگین است حالا وصل شدن به سامانه وزارت بهداشت بماند
اگه صاحبان سگها یک حق بیمه مناسب پرداخت کنند، اتفاقا بیمه کردن حیوان فکر بدی نیست و جز سیاستهای دولت است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
1
6
....................... اعتراض استفاده از داروی انسانی در دام های کوچک را باید معاونت غذاودارو و...... اعلام کند که شاید در مصرف انسانی دچار کمبود شوند ولاغیر.
ناشناس
|
Finland
|
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
1
6
......................
تصمیمات ما باید براساس اصول و علمی باشد همراه با منطق
یک شبه تصمیم نگیریم تا مجبور باشیم زود تغییر بدهیم خیلی باید دقت کنیم
توکل نیا، دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
1
7
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی
ما هم که در استان نامه قبلی را برای بخش خصوصی فوروارد میکردیم دست و دلمان راضی نبود . اما بوروکراسی است دیگر ..
با این حال کلینیسین ها هم باید کلاه خودشان را قاضی کنند. ان کلینیسین مسئولی که بی مهابا در حکیم مهر اعلام میکند ما داروی انسانی را از هرکجا باشد تهیه میکنیم میتواند کمی از علل استفاده از داروهای انسانی در دام کوچک به این موارد ذیل نیز اشاره کند
دسترسی اسان و وفور داروخانه های انسانی ، نبود برخی داروهای مشابه و وجود داروهای وریدی انسانی ، در بسیاری موارد قیمت ارزان تر ، عدم تمایل به ارجاع نسخه به داروخانه های دامی بنا به احتمال دخالت در درمان و جذب مشتریان و...
و‌ وقتی در حال حاضر داروهای دامی برای دام کوچک در کشور تولید میشوند انتظار هم نداشته باشند که با این نوع نگرش ، شرکت های تولیدکننده و داروخانه های دامپزشکی قدردان محبت هایشان باشندو برایشان هورا بکشند
پاسخ ها
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
آقای دکتر یکی از داروهای که خیلی مورد علاقه کلینیسین های دام کوچک است و خیلی خوب هم جواب میدهد و مشابه دامی ندارد سفتریاکسون است که استفاده از آن در انسان به علت بروز شوک، حساسیت، رسوب و آمبولی ریه یا لیز خون و در مواردی انسفالوپاتی تقریبا منسوخ شده است
داروخانه‌های انسانی هم مخالفتی با مصرف دامی آن ندارند و اتفاقا قیمت مناسبی هم دارد
در کل تعداد داروهای انسانی دیگری که گاها تجویز میشوند انگشت شمارند و از داروهای کمیاب پزشکی نیستند
اما در مورد مصرف داروهای شیمی درمانی که حتی در موارد ارجاعی به کلینیک های دانشگاهی نیز تجویز می‌شود که تاثیری هم ندارد و نهایتاً به مرگ ختم می‌شود، باید کمی حساسیت به خرج داد
توکل نیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
البته در مورد اینکه سفرتریاکسون منسوخ شده اطلاعی ندارم. اما در مورد عوارض ان مثل رسوب در رگ در اثر مصرف همزمان با کلسیم در حال حاضر دامپزشکان هم ان را با سرم رینگر مخلوط نمیکنند.اما علت پرمصرف بودن ان نه صرفا جواب خوب ان بلکه بیشترمصرف وریدی ان است. اینکه بسیار خوب جواب میدهد این را هم باید در نظر بگیریم که کار تحقیقاتی و مقایسه ای زیادی هم در دامپزشکی نشده است. اما فاجعه انجاست که مصرف این انتی بیوتیک در حال شیوع به دام بزرگ است .
اینکه داروخانه های انسانی مخالفتی هم ندارند که از خداشون هم باید باشد . حتی الان به علت رقابت و افزایش شدید داروخانه ها تبلیغ هم میکنند .
درمورد نعداد داروهای انسانی مورد استفاده در دام کوچک شاید بتوان گفت که بیش از ۷۰درصد داروهای تجویزی ،بنا به علل ذکر شده انسانی هستند .ویک نکته که درکلینیسین های قدیمی تر دام بزرگ نمیبینیم مخالفت به نسبت بیشتر کلینیسین های جوانتر دام کوچک با داروهای دامی مشابه است که صرفنظر از بعد قیمت دارو.. در پاره ای موارد هم ناشی از مشکلات آموزشی و بی اطلاعی ازوجود داروهای دامی مشابه است. الان حرکت های خوبی از سوی برخی شرکت های تولید داخل در حال انجام است امامتاسفانه تبلیغ چندانی پیرامون ان صورت نمیگیرد و دست به دامان سازمانهای نظارتی هم چندان ثمربخش نیست .بسیاری از کلینیسین های دام کوچک حتی الان خبر ندارند که بطور مثال کلیندامایسین مخصوص دام کوچک در داخل تولید میشود
نقیبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
حق با شماست شاید بیشتر از ۷۰ درصد هم باشد منتها تعداد داروهای انگشت شماری هستند که در نسخه ها مکرراً تجویز میشوند
اما مثلا انتظار تجویز داروی رزرپین- کاهنده فشارخون عصبی را در نسخه دامپزشک نداریم
در مورد خطرات مصرف داروهای انسانی در دام بزرگ هم با شما کاملا موافقم
ناشناس
|
Georgia
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
2
2
چند بار از آموکسی LA استفاده کنید دیگه سمت داروهای انسانی نمی رید همکاران عزیز. واقعا جواب دهیش عالیه
پاسخ ها
بهزاد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۵
هر دارويي كاربرد تخصصي خودش رو داره در اون شرايطي كه حيوان داره و حتي خيلي وقت ها داروهاي انساني هم جوابگو نيست و محدوديت بسيار زيادي وجود داره و زيرساختي براي درمان پت أصلا دولت نميخواد كه وجود داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
0
1
............ فقط دراین مورد نیست کسانی که باسازمانهای دولتی ازجمله دامپزشکی کار میکنند ازاین مواردزیادمیبینند
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۴
1
2
یادی کنیم از تزریق لینکو به پیروز و ...
همکار متخصص داخلی دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
0
0
بسیاری از داروهای دام بزرگ خارجی از شرکت های معتبر مانند یورووت و اینترشیمی و آلفاسان هلند یا هیپرای اسپانیا در حیوانات خانگی هم اندیکاسیون دارند و عالی جواب می دهند. برای مثال جنتاموکس هیپرا، سیکلوسول ۲۰۰ (اکسی تترا۲۰٪ LA) یورووت هلند ، پن استرپ ۲۰/۲۵ نوربروک ایرلند ، مولتی ویتامین یورووت هلند و کاتوزال (فسفر+ب ۱۲) کلا بلژیک و... لذا نیاز به تجویز داروهای انسانی در حیوانات خانگی لازم است ولی باید فقط محدود به داروهایی باشد که معادل دامی ندارند مانند داروهای قلبی، داروهای کبدی و کلیوی. یا دارویی که معادل وریدی دامی آن وجود ندارد مانند پنی سیلین سدیم، سفالوسپورین ها.
به همه همکاران عزیز درمانگر حیوانات خانگی توصیه می کنم تا آنجایی که ممکنه از داروهای دامی با کیفیت خارجی که اندیکاسیون دام کوچک هم دارند، استفاده کنند که عالی جواب میده و از نظر اقتصادی هم مقرون به صرفه است. البته همانگونه که مستحضرید ممنوعیت مصرف برخی داروها در گروه های خاص دام ها مانند ماکرولیدها و لینکوزامیدها در اسب، لوامیزول و استامینوفن در گربه و... ربطی به انسانی یا دامی بودن این داروها ندارد و به نقص سامانه آنزیمی و کاتابولیسم حیوان برمی گردد. پس تجویز داروی انسانی فاقد معادل دامی یا فاقد معادل وریدی، برای حیوانات خانگی و اسب، یک ضرورت است ولی تجویز داروهای انسانی به جای داروی معادل دامی آن که واجد اندیکاسیون چند منظوره ( هم دام بزرگ ، هم دام کوچک و هم طیور با تصاویر این حیوانات بر لیبل) از شرکت های معتبر خارجی، توصیه نمی شود.
هم از افراط و هم از تفریط بپرهیزیم. موفق باشید.
نظر شما
ادامه