کد خبر: ۷۸۸۱۸
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر بیژن امیدی» افزود: اولین مساله مهم قبل از برگزاری کلاس بازآموزی در هر زمینه‌ای، استادی است که قرار است تدریس کند ...

حکیم مهر- پدیده مظفری: انتقادات زیادی در خصوص کیفیت برگزاری دوره‌های بازآموزی دامپزشکی و کیفیت برگزاری این کلاس‌ها وجود دارد. متاسفانه اکثر افراد با هدف تمدید پروانه در کلاس‌هایی شرکت می‌کنند که هیچ ارتباطی به حوزه کاری آنها ندارد و یا بعضا افراد در دوره‌های مختلف ثبت‌نام کرده، اما در کلاس حاضر نمی‌شوند. در واقع اجبار برای کسب امتیاز بازآموزی (برای صدور یا تمدید پروانه) جای هدف اصلی این دوره‌ها که «آموزش» است را گرفته است. از سویی به نظر می‌رسد موضوع کسب درآمد از برگزاری این دوره‌ها به نوعی بیزینس برای برخی افراد تبدیل شده است.

رئیس انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی ایران که یکی از منتقدان این حوزه است، با بیان اینکه برگزاری برخی دوره‌های بازآموزی باعث تعجب ما می‌شود، به حکیم مهر می‌گوید: «مثلا یک کلاس در ارتباط با تفسیر نتایج آزمون‌های سرولوژی در مرغداری‌ها برگزار شد که شاید تا امروز 20 مرتبه برگزار شده است و به هیچ عنوان توجیهی ندارد و کسی در آن شرکت نمی‌کند، در حالی که من 10 موضوع دیگر برای برگزاری دوره دارم که به درد همه می‌خورد.»

«دکتر بیژن امیدی» با یادآوری اینکه انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی ایران حدود 100 نفر عضو دارد، تصریح می‌کند: «به بیان دیگر 100 آزمایشگاه مطرح در سطح کشور عضو انجمن هستند اما هیچ کدام از آنها در دوره‌های بازآموزی شرکت نمی‌کنند، چون اعتقادی به کارایی دوره‌های بازآموزی ندارند و آنها را صرفا به چشم چند امتیاز می‌بینند و ترجیح می‌دهند که به شکل دیگری این امتیازها را کسب کنند.»

اگر کیفیت خوب باشد، هزینه اهمیت ندارد

مسئله دیگری که در میان صحبت‌های برخی کارشناسان مطرح می‌شود این است که در صورت تضمین کیفیت کلاس‌های بازآموزی، هزینه برگزاری آن اهمیت زیادی برای شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها ندارد.

دکتر امیدی در گفت‌وگو با حکیم مهر ضمن تاکید بر اهمیت کلاس‌های بازآموزی، می‌گوید: «بنده در حال حاضر در جریان نیستم که هزینه شرکت در دوره‌های بازآموزی چقدر است، اما به نظر من مساله هزینه اصلا مهم نیست، کما اینکه ما کلاس‌های خیلی گران برای اعضای خودمان برگزار می‌کنیم و این کلاس‌ها مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرند و هیچ کس هیچ مقاومتی روی هزینه آن ندارد، بلکه آنچه مهم است، کیفیت کلاس است.»

به گفته او اولین مساله مهم قبل از برگزاری کلاس بازآموزی در هر زمینه‌ای، استادی است که قرار است تدریس کند: «از آنجا که جامعه دامپزشکان ایران کمیته‌های مختلفی را در زمینه‌های گوناگون از جمله دام کوچک، دام بزرگ، آزمایشگاه‌ها، دارویی، بهداشت مواد غذایی  و... دارد، نظام دامپزشکی می‌تواند قبل از برگزاری هر کلاس، یک استعلام از جامعه دامپزشکان بگیرد. چون همه افراد حاضر در آنجا با دانشگاه و صنعت در ارتباط هستند. مثلا ما بحث بروسلوز را در جامعه دامپزشکان پیگیری و روی بحث سگ‌های پرسه‌زن یا سگ‌های ولگرد کار می‌کنیم.»

وی با تاکید بر اینکه کمیته آزمایشگاه‌های ما کلاس‌های بسیار مهمی را برگزار می‌کند، ادامه می‌دهد: «به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم که نظام دامپزشکی از هیات مدیره جامعه دامپزشکان استعلام بگیرند. ما نیز می‌توانیم هم به آنها موضوع دهیم و هم اینکه چند نفر استاد پیشنهاد کنیم و نظام دامپزشکی یکی از آنها را انتخاب کند.»

معضلی به نام ثبت‌نام بدون حضور

یکی دیگر از معضلات مبتلابه دوره‌های بازآموزی که در نتیجه گرانی و کیفیت پایین این کلاس‌ها حاصل شده، ثبت‌نام شرکت‌کنندگان و عدم حضور آنها در این کلاس‌ها است.

رئیس انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی ایران ضمن پذیرش این معضل، می‌گوید: «گاهی افراد در دوره‌ها ثبت‌نام کرده اما در آن شرکت نمی‌کنند. اگر هم شرکت کنند، چیزی دریافت نمی‌کنند و این مساله به وجهه سازمان نظام دامپزشکی لطمه می‌زند. جای خوشوقتی است که حکیم مهر به این موضوع پرداخته تا از این قضیه جلوگیری کند.»

راهکار چیست؟

در نهایت سوالی که وجود دارد این است که با توجه به وضعیت نابسامان موجود در برگزاری کلاس‌های بازآموزی دامپزشکی، چه راهکاری وجود دارد؟

دکتر امیدی با تاکید بر اینکه نظام دامپزشکی باید کلاس‌های بازآموزی را به شکل موثر و جذاب برگزار کند، می‌گوید: «انجمن صنفی آزمایشگاه‌های دامپزشکی این توانایی را دارد که نیازهای واقعی اعضای خود را به نظام دامپزشکی انتقال دهد. راهکار دیگر این است که نظام دامپزشکی کلاس‌های بازآموزی را به صورت مشترک با انجمن برگزار کند یا اینکه خودش برگزار کند و انجمن را هم دخالت دهد. کمااینکه انجمن می‌تواند افرادی را بیاورد و موضوعات را پیشنهاد دهد.»

وی ضمن تاکید بر اهمیت نقش مدرس، تصریح می‌کند: «در حال حاضر یکی از معضلات آزمایشگاه‌های دامپزشکی، برقراری سیستم‌های تضمین کیفیت یا مثلا موضوعاتی در ارتباط با میکروب‌شناسی یا محیط‌ های کشت است. من به عنوان رئیس انجمن می‌دانم که نیاز اعضای من چیست؟ شاید این نیازها کمی گنگ و ناشناس باشد اما اگر نظام دامپزشکی این کلاس را با مدرسین پیشنهادی ما برگزار کند، استقبال زیادی از آن می‌شود. مخاطبان لذت می‌برند و هرچقدر که هزینه آن باشد، پرداخت و امتیاز کسب می‌کنند و همه منتفع می‌شوند.»

دکتر امیدی با بیان اینکه انجمن صنفی آزمایشگاهیان دامپزشکی ایران به صورت خیلی تخصصی‌تر از هیات مدیره جامعه دامپزشکان می‌تواند نیازهای واقعی صنف خود را بگوید، می‌افزاید: «با برگزاری این کلاس‌ها، می‌توان با صنعت، دانشگاه، بازار کار و... ارتباط خیلی خوبی را برقرار کرد.»

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
6
1
شما نیازها را به نظام اعلام کنید، مطابق نیازها دوره برگزار کنند .......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
1
7
احسن به همکار محترم
نظام دامپزشکی بنگاه اقتصادی شده و هر ساله با افزایش بی رویه هزینه های صدور پروانه و صدور مجوزهای ماده 2 و... فقط به دنبال جیب پرکردن .......‌‌‌.‌....... هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
1
3
مشکلی که دوره های سازمان داره اینه که یک دوره 4 ساعته طی یک صبح تا بعد از ظهر برگزار می شه که بسیار خسته کنندس و بعد اینکه جزوه پاور پوینت و ... دوره در اختیار حاضرین قرار نمی گیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
0
بهترین کار این هست از کارشناسان به روز در عرصه تشخیص استفاده شود.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
3
سلام و درود
بنده چندسال دریکی ازنظام های استانی مشغول به فعالیت بودم
متاسفانه باتوجه به تجربه شخصی بنده چیزی که مشهودهست درآمدزایی برای نظام های استانی هست
ووبینارها و دوره ها واقعا برای آموزش و بالابردن سطح علمی همکاران نیست
فقط بخاطره منافع مالی هست
حتی ریاست نظام استان ما تاکید داشتند اگر مبحثی هست که در وبینار میشه از الف تا نون پایان رو تدریس کرد وسطح علمی همکاران رو بالا برد،لزومی نداره و فقط از الف تا ب آموزش داده بشه در سطح فرمالیته که رقبای جدید به بازار کار افزوده نشوند وفقط بحث درآمدزایی مهم هست.
میتوان گفت نظام دامپزشکی به .......... قشر دامپزشک تبدیل شده و فقط به فکر ........ دامپزشک به دور از کمک به ارتقا و رشد این قشر فرهیخته هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
سوال
آیا ارتباطی بین شرکت های قارچی آموزش دامپزشکی با این داستان وجود دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
0
1
نظام فقط در سال 1401 مبلغ 9 میلیارد تومان مالیات بدهکار بوده
این پول ها که از همکاران و بهره برداران می گیرند برای سرمایه گذاری همکاران شاغل در نظام دامپزشکی هست که فقط با تجارت انجام گرفته که چه مقدار سود داشته مالیات ان 9 میایارد تومان بوده است( مصاحبه دکتر زارعی در همین حکیم مهر)
قانون وزارت بهداشت رو اجرایی کنین
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
0
1
سیرک بودن و مسخره بودن این رشته از آنجاست که شما در هیچ آزمایشگاه پزشکی ،یه پزشک عمومی نمی‌بینی
اگر ببینی کارشناس و کاردان آزمایشگاه
و دکتر متخصص پاتولوژی یا چهار نفر پی اچ دی علوم پایه آزمایشگاهی که شراکتی آزمایشگاه دارند میبینی
حداقل برای تخصصی شدن آزمایشگاه مجوز رو فقط به متخصص کلینیکال پاتولوژی یا چهار نفر پی اچ دی بیوشیمی دامپزشکی
ایمونولوژی دامپزشکی
انگل شناسی و میکروب شناسی بصورت مشارکتی بدین دقیقا مشابه وزارت بهداشت .همینجوری کیلویی گرفتن دانشجوی دکترای عمومی
این رشته رو به مسول بهداشت رستوران و دستیار قصاب فروشگاه زنجیره ای تقلیل داده ،حداقل شما کاری کنین
تشخیص آزمایشگاهی با آزمایشگاهی
معاینه و درمان با کلینیسین
الان خیلی جاها دکتر دامپزشک چون چیزی بلد نیست داره بعنوان کاردان یا کارشناس آزمایشگاه فعالیت می‌کنه
نظر شما
ادامه