کد خبر: ۷۲۲۶۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نگاه شما:
صدور پروانۀ داروخانۀ دامپزشکی در اصل مُسِکّنی برای مسئلۀ پذیرش بی‌رویۀ دانش‌آموختگان دامپزشکی و ژنرال‌های بی‌ستارۀ بی‌آینده است؛ این وضعیت فقط یک نمونه از یک مشکل کلان در نظام آموزشی کشور است ...

حباب آموزش عالی و قصۀ پرغصۀ دستمزد

دکتر کامران شریفی

دانشیار دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد

روزنامۀ خراسان 6 آذر  1401 گزارشی دارد از این که بین مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی و نظام دامپزشکی خراسان رضوی در مورد صدور پروانۀ تاسیس داروخانۀ دامپزشکی اختلاف وجود دارد (اینجا). اولی معتقد است همچنان جا برای صدور پروانۀ داروخانۀ دامپزشکی وجود دارد و دومی اعتقاد دارد که صدور این پروانه بیحد و مرز نمیتواند باشد. این وضعیت وجهی دیگر از حباب آموزش عالی و قصۀ پرغصۀ دستمزد است.

هر یک صاحب بخشی از حقیقت است. از یک طرف نمیتوان به دانشآموختۀ دکترای دامپزشکی که دست کم شش سال از عمر عزیز را صرف تحصیل کرده است، گفت که جا برای اشتغال نیست و از طرف دیگر، شاغلان فعلی میبینند که با این شیوه دور نیست که بازار کار به حد فوق اشباع برسد.

عنوان گزارش هم غلطانداز است، مجوز داروخانه های دامپزشکی پشت سد انحصار! ممکن است در ظاهر قضیه نوعی انحصار به نظر برسد، اما هیچ انحصاری در کار نیست؛ این یک وضعیت تضادمند (پارادوکسیکال) است. در موقعیتهای تضادمند معمولاً ریشۀ مشکل در جای دیگر است.

ممکن است ریشۀ اصلی مشکل را در گسترش بیش از حد دانشکدههای دامپزشکی و پذیرش افراطی دانشجو دانست که خود مشکلی عمده و کمرشکن است، اما علت اصلی این وضعیت در جای دیگری است.

در دو سه سال سال گذشته از فرط اعزام دامهای آبستن برای کشتار، در بعضی از کشتارگاهها بازرس دامپزشک مجهز به دستگاه سونوگرافی برای تفکیک دام آبستن از غیر آبستن در کشتارگاهها مستقر کردهاند تا مانع از تخلیۀ کشور از دامهای مولد شوند. به یک معنا رشد اقتصادی در عرصۀ دامپروری چنگی به دل نمیزند. در این شرایط فشار زیادی بر پایداری کلینیکهای دامپزشکی میآید و تقاضا برای تغییر پروانۀ کار از کلینیک درمانی به  داروخانه افزایش مییابد. طنز تلخِ پیشی گرفتنِ تعداد داروخانهها از تعداد کلینیکهای دامپزشکی اگر چاره نشود، در آخر به تراژدی خواهد رسید. اگر در این شرایط برای گردش کار کلینیکهای دامپزشکی در سطح شهرها مشکل ایجاد کنیم، بحران در بحران ایجاد میشود.

دورنمای مبهم و اضطراب آلودِ قصۀ پرغصۀ دستمزد برای دانشجویان دامپزشکی انگیزهها برای فعالیت علمی و آموزشی استاندارد را خواهد کشت؛ در بهترین حالت توجه به نمره و پاس کردن واحدهای درسی حداکثر تلاشی است که از دانشجویان ممکن است دیده شود. در این وضعیت چهار مولفۀ انگیزشی جوانان سخت آسیب میبیند. نشانۀ آن انصراف ۴۸ درصدی متقاضیان ورود به دانشگاه در کنکور ۱۴۰۰ و یا انصراف پزشکان از ورود به رشته های تخصصی به اصطلاح تاپ در پزشکی از نشانههای آن است.

این وضعیت تضادمند موجب می شود که حتی با جذب بیرویۀ دانشجو نتوانیم به نیازهای تخصصی جامعه پاسخ دهیم. عزم سازمان دامپزشکی کشور در آموزش نیروی انسانی به ابتکار خود و تشکیل پیک واکسیناسیون در مناطق روستایی و عشایری نشانۀ این تضادمندی در ساختار آموزشی کشور در توجه به نیازهای اساسی جامعه و تمرکز بر آن است. رشتۀ پزشکی نیز درگیرِ قصۀ پرغصۀ دستمزد است. پدیدۀ NEET  یعنی افرادی که از پیدا کردن یک فرصت شغلی مایوس شده روزگار را به بطالت میگذرانند در حال گسترش و سرریز به خیابان است.

در سمت راست تصویر در بیضی قرمز گزارشی از ترک تحصیل بالاتر در استان خراسان رضوی در دیده میشود. آموزش از رشد کم اقتصادی و فقدان ارتباط گسترده با جهان سخت آسیب می بیند و این مشکل از آموزش و پرورش ریشه می گیرد.

صدور پروانۀ داروخانۀ دامپزشکی در اصل مُسِکّنی برای مسئلۀ پذیرش بیرویۀ دانش آموختگان دامپزشکی و ژنرالهای بیستارۀ بی آینده است؛ این وضعیت فقط یک نمونه از یک مشکل کلان در نظام آموزشی کشور است. گسترش بیرویه دانشگاهها، ایجاد حباب در آموزش عالی و رشد علمی کاریکاتوری در واقع تلاشی برای تخفیفِ عوارض ناشی از تاخیر در توسعۀ همه جانبۀ سیاسی است که نتوانسته زمینۀ اقتصادی مناسب و فرصتهای پایدار شغلی برای جمعیت جویای کار فراهم کند و ناچار آنها به سمت تحصیل دانشگاهی سوق مییابند، در حالی که حجم اقتصاد و در این جا عرصۀ دامپروری، قدرت جذب این همه دانشآموختۀ متقاضی کار را ندارد.

حل مشکل مسئلۀ دانش آموختگان در سطح خرد و آنچه که در خیابانها در سطح کلان می گذرد و در کل تضادمندیها، در گرو توسعۀ سیاسی است. تاخیر در این موضوع بیثباتی های بزرگتری به دنبال دارد. در این صورت تکیه بر جوشنپوشان بیشتر خواهد شد، امری که از دوراندیشی به دور است.

منبع: کانال تلگرام لوح (یادداشت های شخصی دکتر کامران شریفی)

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
8
نظرات آقای دکتر کاملا درسته و بیش از یه دهه هست که گفته شده اما کو گوش شنوا و الان دیگه دیر شده اگه همین الان همه دانشکده های دامپزشکی رو ببندیم تا 20 سال دیگه مشکل اشتغال وجود داره و همچنین مشکل عدم وجود نیروی متخصص و ماهر که گفتن متاسفانه کشور تو یه بن بست قرار گرفته و هیچ نسخه ای برای یه بخش خاص مثل دامپزشکی داد هر گونه تغییر و بهبود باید از بالاترین بخش های کشور رخ بده
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
5
1
چرا صدور پروانه داروخانه دامپزشکی در مشهد متوقف شده؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
10
چند روز پیش دانشکده دندانپزشکی برای درمان دندان فرزندم بود فقط ۴ نفر دانشجو رزیدنت دندانپزشکی که هرچهار نفر دامپزشکی رو تمام کرده یک تا دو سال هم کار کرده بودند اما فهمیده بودند دامپزشکی از همان چند سال پیش مرده یا رو به مرگ است و دوبار کنکور داده بودند و دندانپزشکی رو انتخاب کرده بودند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
6
کامران جان عزیز
ساختار نظام تصمیم ساز تعطیل است. به اصطلاح نمایندگان مجلس را ببین!
پاسخ ها
همکار دامپزشک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
در دوران تحصیل ، ما دامپزشکان ۵ واحد داروشناسی میخوانیم و تعداد زیادی از واحدهای درسی مان در جهت تشخیص ، پیشگیری و درمان و سایر امور مثل بهداشت مواد غذایی است ، اینکه درکجای دنیا ۶ سال عمر یکنفر را تلف می کنند تا بعد بشود مغازه دار جای سوال و تاسف دارد . بهتر است مثل سایر نقاط دنیا منطقی فکری برای کل دامپزشکی شود و منطقی نیز عمل شود. البته متاسفانه داروخانه دامپزشکی قانونی نیز شده که حکایت از عدم نگاه کلان مجلس به مسائل دامپزشکی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
1
8
داروخانه دامپزشکی یک شغل کاذب است و در هیچکجا یک دکتر دامپزشک با 6یا8سال تحصیل داروخانه باز نمیکند. در انگلستان شما دیپلم دبیرستان که میگیرید 2 سال یک دوره برای شما میگذارند و بعد میتوانید برای مطب های دامپزشکی دارو تهیه نمایید. کلUnited kingdom به اندازه یک استان ایران است ولی 30 هزار دامپزشک دارد با 10 دانشکده دامپزشکی که 3تای آنها جزء 10 دانشکده اول جهان است و یکی از آنها یعنی کالج سلطنتی لندن در رنکینگ جهانی اول است.در این کشور همه دامپزشکان به شغل دامپزشکی مشغول اند ومشاغل کاذبی نظیر داروخانه، مسئول فنی کارخانه هایی نظیر پفک سازی وجود ندارد. اینرا میخواستم بگویم که دامپزشکان ما برای این وسعت خاک از نظر کمی زیاد نیستند.مشکل ما در دو قسمت است یکی آموزش ما با کشور های پیشرفته متفاوت است و دیگر به واسطه دلالان دولتی و غیر دولتی صنعت دامپروری در حال اضمحلال میباشد. خوب ما تحصیل کرده آموزش دیده از یکطرف نداریم(چون مدرس خوب نداریم) و از طرف دیگر زمینه اصلی کار دامپزشک که نظارت بر دامپروریها است فراهم نیست بنابراین به مشاغل کاذب نظیر داروخانه و امثالهم روی آورده میشود. من انگلستان را فقط بعنوان مثال آوردم در کل اروپا هم کم و بیش به همین منوال است برای مثال یک استان دیگر ایران میتواند آلمان باشد که سالیانه 32 میلیون تن شیر تولید مینماید در آنجا هم شما مشاغل کاذب ندارید.چگونه بحران شغلی دامپزشکی در ایران حل میشود؟.یک اراده ملی میخواهد که وجود ندارد ولی اگر وجود داشت اول تعداد دانشکده ها را کاهش میداد و دانشکده های تعطیل شده را به مراکز تحقیقات دامپزشکی تبدیل میکرد.دوم کادر دانشکده های تعطیل شده را آموزش میداد و آنها را روانه مراکز تحقیقاتی میکرد. شروع مینمود برای دانشکده آموزش دهنده کادر تربیت مینمود(البته با اعزام افراد به مراکز علمی خارج از کشور چون دانشکده های داخلی توان تربیت کادر کار آمد را ندارند). سوم سرمایه گذاری روی دامپروری مینمود و بجای واردات گوشت گاو نژاد گوشتی وارد میکرد.چهارم سیستم عشایری پرورشی برچیده میشد و گوسفند داریهای صنعتی احداث میگردید. 5. که بسیار مهم است واکسن های مورد نیاز باید و باید در داخل تهیه شوند و ارزان در اختیار دامدار قرار گیرد. 6. سرمایه گذاری در تولید خوراک دام در کشور(این یکی از چالش های بزرگ صنعت دامپروری است که توسط دلالان و با همکاری وزارت جهاد تولیدش به حد اقل رسیده است).
آنوقت میبینید که تمام مشاغل کاذب بساطشان برچیده میشود و برای همه دامپزشکان شغل آبرومند وجود خواهد داشت. بامید آنروز
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
1
2
همکار عزیز. استاد گرانقدر. کار از قسمت دانشگاه خرابه. اگه شما به عنوان استاد با همکارتون حرف بزنید و بگید پذیرش رو در دانشگاهتون کم کنند کار درست میشه.
متاسفانه اساتید میترسن بدون دانشجو و از کار بی کار بشند. به والا بی کار نمیشید. فقط زودتر اصلاح انجام بدبد. اگر دانشکده های دامپزشکی روساشون نامه بزنند و بگند ظرفیت ما رو ۷۰ درصد کاهش بدید اوضاع درست میشه. شاگرد شما هم وجود داره. شما و نظام و سازمان دارید توپ رو به هم پاس میدید. الان که دکتر مروتی دامپزشک هست تو سنجش. قبلا هم دامپزشک تو سنجش بوده. تو وزارت علوم هم که دامپزشک ها همه کاره هستند
بنظرم همین همه کاره بودن دامپزشک ها تو جاهای غیب تخصصی وضع رو اینطوری کرده.
استاد دانشگاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۲
0
5
کار از قسمت دانشگاه خرابه. اگه شما به عنوان استاد"
متاسفم دوست عزیز استاد در دانشگاه هیچ قدرتی ندارد و رئیس دانشگاه هم تدارکات چی ای بیش نیست. کسی که تصمیم میگره چه دانشکده ای باز بشه یا نشه اصلا افراد دانشگاهی نیستند. تصمیم گیرنده های مهم شامل امامان جمعه، نمایندگان مجلس،ا ستان داران و روسای دانشگاه های آزاد و برخی دیگر میباشند.جهت اطلاعتان شب میخوابی صبح که بیدار شدی میبینی تصویب شده که امثال در فلان رشته رزیدنت بگیری حالا با کدام امکانات خدا میداند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
بله استاد دانشگاه. کار از قسمت خودتون خرابه. همه اتون تو دولت پست دارید. همین شما پذیرش دانشجو رو از ۲۰ نفر به ۱۰۰ نفر رسوندید. کردید روزانه و شبانه و غیر انتفاعی و آزاد و هزار جور.
هیچ آموخته ای هم نداشتید. کارآموز اومده نمیدونه بخیه فتق چطوره. میگم مگه کیسش رو ندیدی. میگه نه کلا زمان علوم درمانگاهی فقط سه تا کیس مرغ آورده بودن. بابا امان امان امان. فتق و پرولاپس که ساده ترین. دانشجو شما یه خون گیری از گوش هم بلد نیست. دانشجوی شما هیچی نمیدونه. باور نمیکنی تو راه رو جلوی یکی که تازه دفاع کردم رو بگیر بگو ۴ تا آنتی بیوتیک که روی گوارش اثر کنه رو بگه
سحر
|
United Arab Emirates
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
0
1
با جای برای گرفتن نمایندگی(تیپاکس، گفتم شاید بخاطر تبلیغ حذف کنید نام رو) تماس گرفتم. گفتم برای فلان استان مرکزش، گفت تکمیله، بیشتر صرفه اقتصادی نداره. اما دوتا شهرستان دیگه رو معرفی کرد. گفت اونجا هنوز خالیه.
یعنی درایت نظام و سازمان و اساتید در حد بچه های(واقعه بچه و جوان هستند در مراجعه‌ حضوری که داشتم) این شغل خصوصی رو مدیریت می کنند هم نیست. بزرگواران اونقدر خودشون رو بزرگ کردن که توان شنیدن حرف حق هم ندارند. سازمان میگه فارغ التحصیلان باید سرگرم بشه حالا به هر شغل کاذبی که بشه یه دکتر دامپزشک رو جا داد. نظام میگه همکاران درآمد ندارند و نباید زیاد کارهای اساسی دامپزشکی رو مجوز داد. دانشگاه و اساتید هم میگند بزار جیب ما پر بمونه و هی دانشجو می‌گیرند. به والا ظلم مطلقه. خدا از هیچ کدام از این سه نهاد نمیگذره. ما رو شرمنده زن و بچه کردید و خانواده با این درآمد. همکارانم ۳۰ رو رد کردن و توان ازدواج ندارند. یه درمانگاه دامپزشکی ۸۰ متر به بالا تو یه شهر ۱۰۰ هزارنفری. رهن میگند ۱۰۰ ماهی ۸ میلیون. کمر ما رو شکستید با این قوانین اشتباه
نظر شما
ادامه