کد خبر: ۷۵۵۶۱
تعداد نظرات: ۴۵ نظر
نگاه شما:
جمع دریافتی سالانه کلینیک‌های مجهز باید بالای ۶ میلیارد تومان باشد تا برای بقا امیدوار بمانند و این یعنی به طور میانگین بیش از ۵۰ مراجعه‌کننده در روز داشته باشند ...

بحران و تعطیلی درمانگاههای دامپزشکی در آینده

دکتر رضا ایجاب - متخصص دامپزشکی

موج گستردهای در احداث درمانگاههای دامپزشکی در گرماگرم روزهای پس از کرونا اتفاق افتاد. افزایش یا کاهش نگهداری حیوانات خانگی خود یک پدیده اجتماعی پیچیده است که نیاز به مباحث جامعهشناسی دارد. مواردی چون رکود اقتصادی، تغییر نسل، تغییر نگرش، مدرناسیون، کاهش فرزندآوری، کاهش ازدواج، نرخ امیدواری جامعه و شرایط و اتفاقات اجتماعی در این نوسانات دخیل هستند.

همزمان با شیوع ویروس کرونا و خانهنشینیهای گسترده و طولانی، فارغ از دورهمیها و شلوغیهایی که به آن عادت کرده بودیم، موج جدیدی از نگهداری حیوانات خانگی به راه افتاد، به طوری که تعداد کلینیکهای دام کوچک فعال به فکر توسعه و تجهیز خود افتادند. در آن سال وضعیت دام سنگین (گاو و گوسفند) به علت کنترل بازار و خشکسالیهای پی در پی به شدت افت کرده بود و خیلی از کلینیسینهای دام بزرگ از حاشیه شهرها به سمت مرکز توجهها در مرکز شهر آمدند. پرستیژ ظاهری کلینیکهای دام کوچک که پیجهای اینستاگرامی آنها نیز نقش بسزایی در معرفی آنها ایفا میکند، محرکهای جذابی برای نسل جدید دامپزشکان تازه فارغالتحصیل است که سودای کسب و کاری لوکس و جذاب باعث میشد قید بازار کار در دام بزرگ را زده و بصورت پارهوقت، نیمهوقت، کارآموزی، رایگان و حتی در موارد بسیاری با خرج هزینههای هنگفت در صدد آموزش و تجربه در این صنعت بر بیایند. در این حین و بین شرکتهای اندک فروش تجهیزات دامپزشکی از قبیل دستگاه رادیولوژی دیجیتال، سونو و اتوآنالایزور، دستگاههای بیکیفیت چینی را با هزینههای گزاف در این بازار هیجانی به فروش میرساندند و همزمان به اصطلاح برخی اساتید دامپزشکی دکان و بازاری پیدا کردند برای کلاسهای گرانقیمت کارگاههای آموزشی دام کوچک! دیده شده کارگاههای آموزش جراحی ارتوپدی به اصطلاح عملی با بیش از صد کارآموز!

با شروع به کار دولت جدید و تسهیل اشتغال، سرعت صدور مجوزها نیز بیشتر شد و در مراکز استانها چند ده کلینیک و بیمارستان احداث گردید و این موج به حتی شهرهای کوچک نیز سرایت کرد و در هر شهر چند کلینیک دارای تجهیزات برپا شد.

بگذارید سرانگشتی و خلاصه برآوردی کنیم از هزینه یک کلینیک تازه تاسیس یکساله (مبالغ به تومان):

- میانگین اجاره واحد مسکونی ویلایی ۲۰۰ متری نزدیک به معابر اصلی مراکز شهرهای بزرگ و عمدتا مرکز استان‌ها: کرایه ماهانه ۵۰ میلیون و رهن ۵۰۰ میلیون

- دستگاه CR رادیولوژی: ۴۵۰ میلیون (چینی کم‌کیفیت)

- تیوب دستگاه رادیولوژی: ۳۲۰ میلیون (کره‌ای)

- دستگاه اتوآنالیزور (چینی): ۱۸۰ میلیون

- اتوکلاو: ۱۵ میلیون

- دستگاه بیهوشی تنفسی (دست دوم): ۱۵۰ میلیون

- سونوگرافی دامپزشکی دو پروب چینی: ۴۹۰ میلیون (چینی درجه ۱ همراه با کالرداپلر)

- مانیتورینگ: ۴۵ میلیون (چینی متوسط کیفیت)

- چراغ پرتابل سیالستیک جراحی: ۳۰ میلیون (۴ شعله LED)

- میز معاینه، میز بستری و میز جراحی استیل: ۴۵ میلیون (بدون قابلیت جابجایی و جک برقی یا ترازو)

- کولر اسپیلت ۲۵ هزار: ۵۰ میلیون

- سیستم کامپیوتری، مودم اینترنت، تلفن، پرینتر: ۳۵ میلیون

- کمد، کانتر، کابینت: ۳۵ میلیون

- میز و صندلی: ۳۰ میلیون

- دکور، نورپردازی، رنگ‌آمیزی و...: ۱۰۰ میلیون

- وسایل معاینه: ۱۰ میلیون

- میکروچیپ ریدر، موزر دامپزشکی و تست قند خون: ۱۰ میلیون

- وسایل جراحی بافت نرم: ۲۰ میلیون

- وسایل جراحی ارتوپدی: ۵۰ میلیون

- خرید ماهانه واکسن (با فرض میانگین روزی ۵ واکسیناسیون کامل): ماهانه ۴۰ میلیون

- خرید ماهانه دارو، سرنگ، پنبه، تامپون، الکل، بتادین، نیدل، پد زیرانداز، دستکش، دستمال و... به ازای روزانه ۲۵ مراجعه‌کننده سرپایی: ماهانه ۱۰ میلیون

- خرید ماهانه سرم، آنژیوکت، دارو، سرنگ، چسپ، زیر انداز، پنبه، الکل و... سرم‌تراپی به ازای روزانه دو مورد سرم‌تراپی: ماهانه ۱۰ میلیون

- خرید ماهانه داروی بیهوشی، نخ بخیه، تیغ جراحی، شان، گان، تیوب، گاز استریل و... با ازای هفته‌ای سه عدد جراحی: ماهانه ۱۵ میلیون

- حقوق منشی و نظافت‌چی تمام‌وقت به همراه بیمه: ماهانه ۱۴ میلیون

- هزینه‌های آب، برق، تلفن، اینترنت و دفع پسماند بیمارستانی: ماهانه ۵ میلیون

جمعا هزینه یک سال می‌شود: ۴ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان

بازده اقتصادی یا ROR (Rate of Return) یک بنگاه اقتصادی برابر است با کل درآمد منهای کل هزینه‌ها، منهای هزینه‌های استهلاکی (Wear & Tear)، منهای بهره (Interest) و منهای مالیات.

نرخ استهلاک مالی: از آنجا که بازار دستگاه‌های دست دوم دامپزشکی بازار به شدت محدود و کم‌رونقی است، بعد از یک‌سال استفاده ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد و در صورت نیاز به فروش آن محصول، ۵۰ درصد از سرمایه اولیه‌ای که صرف خرید این دستگاه‌ها شده را از دست خواهید داد و از این مبلغ ۴ میلیارد و ۱۷۳ میلیون تومان با کم کردن مواد مصرفی و نرخ استهلاک مالی یک میلیارد و ۴۸۲ میلیون تومان ارزش سرمایه فعلی شما بعد از یک‌سال است (سرمایه قابل برگشت) که اگر از سرمایه اولیه کم شود، ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون تومان سرمایه شما در این یک‌سال هزینه شده است و به قول معروف سوخته شده است (نرخ استهلاک فیزیکی محصولات که برای تجهیزات پزشکی ۶ سال در نظر گرفته شده است و بعد از آن به عنوان کالای مستهلک ارزش سرمایه‌ای ندارند تقریبا برابر با نرخ تورمی این اجناس بوده که جهت کاهش سردرگمی بصورت پای و پای محاسبه و هر دو در این محاسبه فاکتور گرفته شدند).

نرخ بهره: به نوشته مجله اکونومیست «در ابتدای امسال ریال ایران نسبت به همین زمان در پارسال ۵۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است». با توجه به مقایسه نرخ دلار در ابتدای ۱۴۰۱ به مبلغ ۲۷ هزار تومان و نرخ دلار در ابتدای ۱۴۰۲ به مبلغ ۵۰ هزار تومان، این برآورد منطقی به نظر می‌رسد. همچنین ۷ اقتصاددان مطرح کشور در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی فرارو همین مقدار نرخ تورم بالای ۴۰ درصد و کاهش ارزش پول را تایید کردند. بنابراین نرخ تورم را برای یک‌سال می‌توان ۵۰ درصد در نظر گرفت. به زبان ساده‌تر شما اگر ۱۲۰ میلیون درآمد داشته باشد و ۵۰ میلیون هزینه کرده باشید، برای محاسبه نرخ تورم در یک‌سال، میزان پولی که شما هزینه کرده‌اید را باید ۷۵ میلیون محاسبه کنید، چون ۵۰ میلیون پارسال معادل ۷۵ میلیون امسال است و به نسبت سود شما نیز کاهش خواهد یافت و در این کلینیک مورد بحث، با توجه به هزینه ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیونی طی یک‌سال، چنانچه کم شدن این سرمایه‌ای که بابت نرخ تورم ایجاد شده نیز محاسبه کنیم، نتیجه می‌شود ۴ میلیارد و ۳۵ میلیون تومان.

نرخ مالیات: برای ۱۴۰۲ نرخ مالیات دامپزشکان را معادل پزشکان متخصص ۳۰ درصد اعلام کرده‌اند.

نتیجه‌گیری: با تمام این تفاسیر، چنانچه این کلینیک دامپزشکی در سال اول مجموع کل کارکرد یک‌ساله خود را به ۵ میلیارد و ۲۴۵ میلیون برساند، منهای ۳۰ درصد مالیات (مبلغ یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان) که برای دامپزشکان در نظر گرفتند حاشیه سود (Profit Margin) این کلینیک دامپزشکی صفر درصد بوده است و این درحالی است که در کشور ما میانگین حاشیه سود استاندارد یک خواربارفروشی کوچک ۱۵ درصد بوده یا به گفته پایگاه خبری استاتیکا میانگین حاشیه سود استاندارد این مراکز دامپزشکی در دنیا می‌بایست ۱۴ درصد باشد و برای چنین سودی، جمع دریافتی سالانه این کلینیک‌ها باید بالای ۶ میلیارد تومان باشد تا برای بقا امیدوار بمانند و این یعنی بیش از ۵۰ عدد میانگین مراجعه‌کننده در روز که تنها در توان کلینیک‌هایی است که اولا در شهرهای پرجمعیت حضور دارند و دوما برای بخش‌های مختلف به صورت تخصصی از نیروهای متخصص طیور، جراحی، رادیولوژی، پاتوبیولوژی و... بهره می‌برند.

این فقط یک دو دو تا چهارتا اقتصادی بود و بماند مشکلاتی چون:

- عدم تولید داروهای اختصاصی دام کوچک و عدم مجوز تجویز داروهای انسانی برای مصارف دامپزشکی

- غیرقانونی بودن مجوز پانسیون برای کلینیکهای دامپزشکی

- عدم وجود شیوهنامه مدون جهت چگونگی برخورد با کیسهای ارجاعی که توان مالی ندارند یا کمبود امکانات اجازه انجام آزمایشات بیشتر را نمیدهد یا کیس حمایتی میباشد جهت جلوگیری از شکایات احتمالی بعدی صاحب پت از دامپزشک

- عدم امکان قانونی واگذاری پروانههای دامپزشکی

- مصوبات قانونی استانی جهت رانده شدن کلینیکهای دامپزشکی به حاشیه شهرها

- و تاکید بر تجاری بودن محل احداث کلینیک دامپزشکی

در نتیجه بر خلاف نظر عموم مردم، آن دسته از دامپزشکان محترمی که به واقع ویترین دامپزشکی را روشن نگه داشتند و در شهرهای کوچک و بزرگ دست به احداث کلینیک دامپزشکی زدهاند، بیشتر از جنبههای مالی به فکر عشق و علاقه خود بوده و در صورت عدم حمایت، احتمال اینکه برخی از این کلینیکها به تعطیلی کشانیده شود بسیار محتمل است.

 

انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
13
4
مالیات بر سود اعمال می‌شود نه بر کل درآمد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
عجب، در برگ مالیات نوشته “مالیات بر درآمد” و دقیقأ همین کار را می‌کنند. بنده پارسال ۲۵۰ سند مالیاتی برایم فرستادند اعتراض کردم که اینقدر دارند نداشتم و برعکس بازرس شهرداری شیراز فرستادن کفت یا باید ۲۵۰ میلیون بدی یا کلینیک شما باید به خارج شهر منتقل بشه چون بیمارستان دامپزشکی اجازه فعالیت در منطقه شهری ندارد. آخر سر هم دستگاه سونوگرافی و بی‌هوشی من را فروختند و پول کردند بجای مالیات گرفتند. پول زوره عزیزم، دولت بجای کمک کردن دستش در جیب ماست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
همه منفی دادن پس یعنی داری اشتباه می کنی
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
30
2
نا‌امید کردن مردم حق الناس است. بنده شخصأ کسی را می‌شناسم که با سرمایه ۵۰ میلیون کلینیک دام بزرگ شروع کرده و آنقدر درامد داشته که ظرف ۲ سال خانه خریده و امسال (یعنی سال سوم) هم ۲۵ میلیون دیگر خرج تجهیزات کرده و خودش می‌گوید ۲۵ میلیون زیاد بوده با ۲۰ میلیون هم می‌شد کلینیک را تجهیز کرد و الان فقط در ۳ سال بسیار موفق است. خودتان شاهد هستید که دولت با چه جدیتی پیگیر مسائل مردم و مشاغل است پس نگران نباشید و شروع کنید که به امید خدا موفق خواهید شد و کاری به این آمار و ارقام که معلوم نیست از کجا امده نداشته باشید. یا حق
پاسخ ها
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
حقيقت حق الناس نيست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
همش به کنار
دولت پیگیره بذارم کجای دلم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
دولت وقتی دستاشو از جیبت میاره بیرون فقط دعا کن که یک دو ریالی را یادش رفته باشد و ته جیبتان جا گذاشته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
داشتم کامنت شما را می خوندم و توی ذهنم آنالیز می کردم که شاید حق با شماست؛ تا رسیدم به این جمله:
"خودتان شاهد هستید که دولت با چه جدیتی پیگیر مسائل مردم و مشاغل است پس نگران نباشید و شروع کنید"
مثل اینکه آب سرد ریختم روی سرم. شوکه شدم
به قول دوستمون این جمله را کجای دلم بگذارم
مهدیس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
ممنون از توضیحات خوبتون دخترم میخواد بره دامپزشکی بخونه در صورتی ک پزشکی شهرستان و آزاد هم میتونه بخونه خیلی ناامید شدم این متنو خوندم ولی نتونستم نظر دخترمو عوض کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
صحبتاتون برام قابل باور بود به جز اونجایی که گفتین دولت با چه جدیتی پیگیر مسائل مردم و مشاغل است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
درسته که بهتون ابلاغ شده در فضای مجازی به مردم امید بدهید، ولی دیگه اینقدر هم نباید حرفهای تخیلی و دور از واقعیت بزنید.
ناشناس
| France |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
دوست عزیز رو چه حسابی با ۵۰ میلیون کلینیک زدی و پولدار هم شدی؟ ۵۰ میلیون کمتر از ۱۰۰۰ دلاره یعنی با این پول نمی‌شه یک دستگاه ساده برای کلینیک خرید، شاید شما فقط با یک گوشی پزشکی فقط کار می‌کنید مثل بیطارهای ۵۰ سال پیش و هنوز خبر ندارید خیلی تکنولوژی‌های دیگر کشف شده؟
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
داداش کلینیک دام بزرگ با کلینیک دام کوچک از زمین تا زیرزمین فرق میکنه. شما که فرقشو نمی دونی چرا اظهار نظر غلط می کنی؟ برای دام بزرگ که همون گاو و گوسفند میشه هیچ نوع تجهیزات خاصی جز تعدادی ابزار جراحی و نخ بخیه و گوشی معاینه و لباس و روپوش خود دکتر چیز دیگه ای نیاز نیست.
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
جناب دامپزشک ۱۶:۰۴،
خوب این تفکر شماست که مثل ۵۰ سال پیش فکر می‌کنی، کی گفته کلینیک دام بزرگ فقط روپوش و نخ جراحی و گوشی پزشکیه؟ چندتا وسیله دوست داری برات نام ببرم؟ خوب اول اتوکلاو برای استریل‌سازی همان وسایل جراحی که گفتی، بعد اتوسکوپ، سونوگرافی با پرور مختلف هم رکتال برای معاینه داخلی و هم پروب عادی برای معاینه اندام‌های حرکتی و عضلات، وسایل خونگیری، حداقل ۱-۲ کامپیوتر، یخچال و در صورت لزوم فریزر، میکروسکوپ، وسایل نمونه برداری و تست غذا، باکس معاینه، وسایل سُم‌چینی، وسایل مقیدسازی، اگر می‌خواهی خفن باشه دستگاه رادیولوژی و دستگاههای آزمایشات شیمیایی و سلولی خون. بجز اینها بقیه را هم اضافه کن مثل میز و صندلی، دکوراسیون، و….. این تازه چیزهایی بود که من از کلینیک گاو کفتم اگر اسب باشه که دیگر خود می‌دانید چقدر وسایل بیشتری نیازه.
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
آقای ساعت 00:37 میشه بفرمایید دستگاه رادیولوژی گاو سایزش چه قدره؟! و کجای ایران تا حالا رادیولوژی برای گاو و گوسفند استفاده کردن؟! حتی برای اسب هم به ندرت استفاده میشه و فقط در دانشگاه ها اسب رو رادیولوژی میکنن. بعد هم سم چینی وظیفه دکتر دامپزشک نیست وظیفه کاردان دامپزشکیه. دستگاه سونو هم اکثریت کلینیسین ها ندارن اونایی هم که دارن یه دستگاه پرتابل دست دوم میخرن تازه اگر حس کنن جواب میده و مشتری اش هست. راستی 1-2 کامپیوتر رو میخوای برای چی؟! گیم بازی کنی؟
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
دامپزشک ۱۰:۲۳،
دستگاه رادیولوژی گاو با دیگر حیوانات تفاوتی در اندازه ندارد و فقط ست‌آپ KVP و MAP آن متفاوت است که دستی تنظیم می‌شود. نکته بعد اینکه رادیولوژی در گاو و گوساله بصورت تکه‌ای انجام می‌شود و اگر کمتر این مار انجام می‌شود بخاطر مقرون به صرفه نبودن آن است چون گاو یک حیوان برای کسب پول است نه یک حیوان دوست انسان مثل سگ به راحتی برای آن مردم هزینه کنند. در مورد اسب هم همه جا دنیا علاوه بر رادیولوژی، ام آر ای و سی تی اسکن و سونوگرافی تاندونها و اندام حرکتی هم می‌شوند. حالا شما ندیدی دلیل بر نبود آن نیست ولی سری به بیمارستان اسب دوبی بزن تا ببینی ام آر ای، سی تی، ایکس ری، و سونو را همه دارند.
رقمها مبالغه
|
United States of America
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
27
2
البته این رقمها مبالغه هم هست و افرادی که کار بلد باشند خوب می‌توانند درآمد کافی داشته باشند. مشکل از جایی شروع می‌شه که مردم تنبل هستند و حاضر نیستند کار کنند وگرنه کار فراوانه و درامد هم هست و همه چیز هم در کشور برای زندگی خوب مهیاست و با ۴۰ـ۳۰ میلیون هم می‌شه شروع کرد البته اگر اینقدر غر نزنیم که فلان دولت و مسئول .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
با ۳۰ تا ۴۰ میلیون یه چرخ دستی برای حمالی هم نمیشه بخری
اونوقت میخواهی کلینیک راه اندازی کنی
دامپزشک بخش خصوصی
| Germany |
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
دقیقا تیپیکال پاسخ کسی که احتمالا یا داره برای کسی دیگه کار میکنه یا تاحاالا کسب و کار اختصاصی خودش در حیطه تاسیس کلینیک انجام نداده. کاملا مصداق بارز نفسی که از جای گرم بلند میشه.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
23
3
کسی که کار بلد باشه و سخت کوش باشه حتمأ درامد خوب خواهد داشت و اینها همه بهانه‌ای بیشتر نیست که گرانی است یا مشتری نیست. اینها بهانه واهی است هرکسی کار بلد باشه، درامد کافی هم برای همه هست.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
8
3
بیشتر هزینه های اعلام شده جز دارایی ثابت و باتوجه به نرخ تورم دارایی کلینیک محسوب می شود شما برای سال دوم نیاز به خرید این تجهیزات نداری
هر کاری نیاز به سرمایه گذاری اولیه داره کلینیک حیوانات خانگی هم باتوجه به میزان ارائه خدمات (آزمایشات تخصصی-سونوگرافی و رادیولوژی-جراحی تخصصی و...) سرمایه اولیه میخواد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
هر دستگاهی یک عمر مفید داره، مثلأ دستگاه رادیولوژی عمر مفیدش ۱۰ سال است آیا یک شخص توان این را دارد تا هزینه این دستگاه را در ۱۰ سال در بیاورد؟ بقیه دستگاهها هم همین‌طور. وقتی ۵۰۰ میلیون پول دستکاه رادیولوژی دادید حداقل باید سالی ۵۰ میلیون از آن تصویربرداری بشه که تازه رقم پول شما صفر بشه نه اینکه سودی کنی. پس به همین سادگی که فکر می‌کنید هم نیست چون ۲۰ دستگاه دیگر در مطب وجود دارد که باید هزینه آنها نیز دربیاید و کسی فکر بیزنسی نداشته باشد شکست سنگینی خواهد خورد چون بعد از چند سال قادر به ادامه نخواهد بود.
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
شما اصلا معنی کلمه دارایی ثابت رو می دونی که استفاده می کنی؟! اصلا متن مطلب رو کامل خوندی؟ ثابت نیست دوست عزیز، استهلاک داره و از همون سال دوم ارزش تجهیزات نصف میشه چون تبدیل به دست دوم میشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
8
0
این آمار همش ..............
من هم کلینیسین بودم هم داروخونه داشتم.... اگه کار بلدید بیاید که پولش از پزشکی خیلی بهتره...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
اگر می‌فرمایید پولش بهتر از پزشکی است حتمأ هست دیگه ولی چیزی که هست اینه که نباید استاندارد خودتان را با بقیه مقایسه کنید. شما ممکنه کل سرمایه‌ات یک استتسکوپ بوده کار می‌کردید ولی این حق را ندارید که نسخه خودتان را برای دیگران بپیچند شاید افراد دیگر استاندارد بالاتر، انتظار و اهداف متفاوتی از شما داشته باشند. در ضمن شما همان کامنت گذار بالایی نیستید که نوشتی با ۵۰ میلیون کلینیک راه انداختی و پولدار شدی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
0
8
این افرادی که کامنت دادند و هزینه ها رو مبالغه آمیز می دونن یا درامد ها رو بالا می دانند، صد در صد کلینیسین نیستند. کلینیک ها و بیمارستان های دامپزشکی مشکلات عدیده ای دارند و اگر همینطوری پیش برود کلینیک ها همه جمع می ‌کنند. ضمنا اگر همینطوری پیش برود کل کسب و کارها مجبورند جمع کنند ولی کلینیک های دامپزشکی چند ماهی زودتر جمع خواهند کرد چون واقعا صرف نمی کنه و تازه اگر یر به یر هم بشه به دردسرش نمی ارزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
همکار عزیز، این افراد وجود خارجی ندارند. همه اش کامنت های یک نفر بود که احساس تکلیف کرده بود برای رضای خدا امر به معروف کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
4
4
بسیاری از دامپزشکان در حیطه دام بزرگ، بدون هیاهو و جنجال، با علم بالا درآمدهای بسیار خوبی دارند، بدون هیچ سرمایه خاصی،
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
دوست عزیز درامد باید برای همه باشه نه چند نفر که شما می‌شناسید و همه را با آنها مقایسه می‌کنید. فرصتی مثل این که می‌فرمایید زیاد نیست بلکه چندتا اگر هست پر شده و شما نمی توانید بقیه را تنبل خطاب کنید چون….
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
خیلی از بیتارها و تکنسین ها هم در دام بزرگ درآمد های خوبی دارند دوست عزیز کدوم دام بزرگ با این وضعیت دامی نمانده بجز معدود استان ها و شهرستان ها همه دام کوچک کار شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
2
2
سلام عرض وادب خدمت همکاران پرتلاش
البته چند نکته با عرض کنیم
۱_ نکته اول اینکه یک دامپزشک متخصص باید وسایل فنی و به روز داشته باشه حق طبیعی و قداست دادن به علم دامپزشکی هست که باید به چنین دامپزشکی و با چنین تفکر به روزی آفرین گفت.
۲_نکته دیگر که باید مدنظر داشت این لیست از وسایل بسیار فنی که دوست عزیز عنوان کرده برای کدامیک از شهر های کشور هست؟بالاخره با توجه به فرهنگ نوپای مردم ایران در خصوص نگهداری از حیوانات خانگی و باتوجه به فرهنگ بومی و سنت هر شهر در مورد توجه به حیوانات خانگی و نگهداری آن چقدر مورد اقبال عمومی قرار می گیرد مثلا راه اندازی چنین کلینیکی در شهر عزیز خودمون برازجان آیا با این لیست از وسایل که دکتر عزیز بیان داشته در آمد قابل قبول دارد که در پایان سال تراز مالی مثبت و سود قابل قبولی داشته باشد؟
قطعا پاسخ منفی هست
حتی این وسایلی که دوست عزیز لیست کرده در کلینیک‌های پایتخت و بیمارستانهای دامپزشکی که تعدا آن پیدا نمیشه
وانگهی من لیست را که نگاه کردم خیلی از قیمت های منطقی به نظر نمی رسد
بنابراین من هم مثل آقای دکتر به مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی تا حدودی واقفم .
و سخن آخر اینکه در خصوص راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی اول باید با حداقل ابزارهای فنی شروع کرد و سپس با فرهنگ سازی و معرفی خودش، نوع فعالیتش به مخاطبینش و در آخر با توجه به ارزیابی خودش و نوع استقبال و پذیرش اون جامع در گسترش و توسعه شغلش اقدام به سرمایه گذاری نمی‌آید تا انشاالله در حرفه اش موفق باشد
درود
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
1
8
به نظر بنده کلینیک‌ها، مطب‌ها و بیمارستانهای دامی در آینده نزدیک کلأ بیش از ۹۰ درصد بسته خواهد شد زیرا یک سیاست فشار مالی بر اینها طراحی شده از یک طرف هیچ کمکی به رشته نمی‌شود از طرف دیگر با فرستادن مقدار زیاد مالیات برا ی آنها و از طرف دیگر ممنوع کردن بحث درمان بعضی حیوانات یا اجازه فروش ندادن به محصولات برای حیوان خاصی و غیره همه نمایانگر یک برنامه‌ریزی طولانی مدت برای فشار به دامپزشکان دام‌کوچک است تا سود اوری نداشته باشد و آنها را یواش یواش از پای دربیاورند. این وسط مسئولین دامپزشکی که هم سکوت کردن بخشی از این پروژه هستند و حرفی نمی‌زنند و بعد از هر فاجعه آنها را هم جایگزین می‌کنند تا انگشت اتهام به سمت …….
پاسخ ها
استاد دانشکده دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
البته منظورتون دام کوچک هست که اون هم مبالغه امیزه.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۷
0
6
دامپزشکی در ایران مثل بمب ساعتی شده و‌هر لحظه ممکنه این انفجار بی‌کاری شدید رخ بده و وضع صدبار بدتر از این بشه، دلیلش هم اینه که تعمدأ برخی افراد خارج از دامپزشکی با زیان‌بار کردن برخی مشاغل و فشار بر آنها به بهانه تهاجم فرهنگی و غرب‌گرایی و غیره یواش یواش در حال تعطیل کردن کلینیکهای دام کوچک هستند تا به قول خودشان با سیاست بی‌درآمد کردن برخی رشته‌ها فرهنگ نگهداری حیوان را پس بزنند. اگر باور نمی‌کنید نگاهی به …..خبرگزاری رسمی …. بیاندازید تا ببینید چند غیر دامپزشک و افراد بالای کشوری دقیقأ همین حرف را تکرار کردند که با بی‌سود کردن حیوانات خانگی و مالیات و فشار مالی باید بیمارستانها و همه جنبه حیوانات خانگی را از بین برد. نگران نباشید زیرا دامپزشکان عزیزی که صندلی‌های نظام و سازمان را اشغال کرده‌اند هم با آنها در خال همکاری هستند و صدایشان درنمی‌آید وگرنه با تهدید بی‌کاری مواجه می‌شوند و فقط بله قربان می‌گویند. پس دامپزشکان خودشان باید کاری صورت دهند و مستقل دست به اعتراض مجازی بزنند وگرنه آینده‌ای برای هیچ مدام حتی همین اداری‌ها، مسئولین فنی، داروخانه‌دارها و حتی کلینسین های دام‌بزرگ هم وجود ندارد زیرا با سیاست بی سود کردن دام کوچک عده زیادی به این مشاغل وارد می‌شوند و آنوقت است که خواهید دید که اتفاقی خواهد افتاد. پس دل به این مسئولین دامپزشکی نبندید چون در جهت منافع شما حرکت نمی‌کنند و خط و مشی آنها مشخص است خود دامپزشکان باید هماهنگ به وضعیت کاری و این گیر دادن‌ها اعتراض کنند تا همین حداقل‌ها را نگه دارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
4
1
والا کلینیک های دامپزشکی درآمدشون از بیمارستان‌های ادم‌ها بیشتره. برای یک عکس و سی‌تی و آزمایش ۴ میلیون و پانصد هزینه کردیم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
1
1
یک آیتم بزرگ که آزمایشگاه هست را از قلم انداختید. تست‌های اسنپ سریع مثل پاروویروس، بروسلوز، پریتونیت عفونی، لوکمیا گربه‌ای، هرپس، ویروس، نقص ایمنی، و خیلی‌ بیماریهای عفونی دیگر و تست‌های انعقادی مثل PT, aPTT, BMBT, DIC و حتی تست ABG و دستگاههای گلوکومتر، USG سنج، آنالیزور لاکتات، میکروسکوپ نوری، نوا آنالیزور (برای گازهای خونی و مواد معدنی و اسیدیته خون)، Crash Cart و لوله‌های آزمایش از قبل محلول‌دار، که همه بیرون از ایران خیلی رایج هستند. اینها همه برای یک بیمارستان خوب علاوه بر دستگاههای آزمایش شیمیایی و CBC خون که نام بردید لازم و ضروری هستند. اینها فقط در قسمت آزمایشگاه بود لیست کردم.
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
پروفسور عزیز، اینهایی که شما لیست کردی حتی در اروپا و آمریکا هم انجام نمیشه البته غیر از رپید تست ها که تست های ارزونی هم هستن. بعد هم اساسا انجام تست وظیفه کلینیک نیست باید آزمایشگاه دامپزشکی انجام بده و تجهیزاتش رو شما نباید بخری آزمایشگاه باید بخره دقیقا مثل پزشکی و آزمایشگاه های تشخیص طبی. و همچنین دامپزشک اگر سواد خوبی داشته باشه و قدرت تشخیص و تفریق بیماری ها رو داشته باشد از روی علائم و معاینه و چند تا تست ساده خونی و تست های ارزون رپید تست میتونه 90 درصد بیماری ها رو تشخیص بده نیاز به اینهمه آزمایش نداره. شما تا بخوای اینهمه تست رو بیخود و بیجهت انجام بدی که حیوان بیچاره تلف میشه!
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
دامپزشک عزیز، بنده یک بیمارستان نه جندان مجهز در آمریکا دارم و همه این تجهیزات هم وجود دارد در واقع در همه بیمارستانها وجود دارد چون استاندارد بیمارستانی است و اکر AAHA-Accredited باشه تازه امکاناتش بیشتر از اینه عزیزم. اگر در ایرلن نیست فکر‌نکن در کشورهای همسایه مثل امارات و عربستان و قطر و حتی عمان نیست. هست عزیزم در کشور عمان این امکانات برای یک بیمارستان عادی است.
استاد دانشکده دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
1
3
با سلام و وقت بخیر
امیدوارم دانشجویان عزیز دامپزشکی این مطلب رو درک کنند که این رشته زمینه های کاری بسیار گسترده ای داره. درسته که الان همه برای دام کوچک مشتاقن ولی واقعیت اینه که زمینه های بسیاربیشتری داریم که چند مورد رو دوستان در کامنت ها گفتن. در کشور ما خدا نکنه یک چیزی مد بشه که پیرو جوان میرن دنبالش.
انشالله که کلینیک های دام کوچک رونقشون ادامه دار باشه که رونق اونها به نفع همه ماست. ولی نباید خودمون رو محدود کنیم و تواناییمون رو در رشته های دیگر هم بالا ببریم.
با آرزوی موفقیت برای همه دانشجویان این رشته
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
خوب شما بیا برو کبوتر و لاکپشت درمان کن پس تا وضع مالیات خوب بشه
استاد دانشکده دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
جالبه که اطلاع ندارید کبوتر و لاک پشت هم در کلینیک های دام کوچک درمان میشن!
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
جالب اینه که شما به عنوان استاد دانشگاه نمی‌دانید که لاکپشت و کبوتر را به عنوان اگزوتیک درمان می‌کنند نه دام کوچک. در ضمن منظور‌من در کامنت بالا درآمدزایی بود نه بیمارستان و محل معاینه
استاد دانشکده دامپزشکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
بعنوان اگزوتیک بله ولی محل درمان کلینیک دام کوچک است. موید باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
1
2
سلام
قسمت کامنت های هر تیتر از خود مطالب اصلی جذاب تر هستش!!!
من بدون تعصب میگم، دامپزشکی فقط عشق می خواهد و علاقه!
این سوسول بازی ها و این همه هزینه الکی، همش فیلم هستش
بابا، دامپزشک بایستی لباس کار بپوشه بره کار کنه یا تو گاوداری یا طویله یا مرغداری یا مزرعه
کل کارش هم خودکار و سرنسخه و گوشی و از همه مهمتر سواد عالی هستش.
کار کنی پول داری، کار نکنی و این هزینه های الکی رو انجام بدی و منتظر باشی یکی بیاد ۴ میلیون کارت بکشه و ازت تشکر کنه فقط تو خواب هستش و بس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
1
0
مشکلات کلینیک های دامپزشکی و در کل بحث درمان دامپزشکی قصه حسین کرد شبستری است. تقریبا هرماهه یک بار اضافه هم بردوش آنها نهاده می شود. البته در محاسبه قیمتها کمی باید دقت بیشتری می شد و اغراق شده اگر می گفت بعضی تجهیزات برای 5 یا 10 سال هستند بهتر بود و دقت بیشتری داشت به گمانم بعضی قیمتها هم کمتر از واقعیت امروز گفته شده. احتمالا خواستند اغراق کنند که مطلب بیشتر جلب توجه کنند اماشکی نیست که کلینیکها و بیمارستانهای دامپزشکی به ویژه دام کوچک مشکلات متعددی دارند و با روند حاضر درآینده نزدیک یا میان مدت خوش بینانه بگم بیشتر از 50 درصد آنها به خاطر سود ده نبودن یا چندان سودده نبودن تعطیل خواهند شد .
نظر شما
ادامه